چکیده:
این پژوهش با هدف مطالعه تأثیر استفاده از نرمافزارهای چندرسانهای در درس جامعهشناسی بر پیشرفت تحصیلی و یادگیری و یادداری دانشآموزان صورت گرفته است. روش تحقیق نیمهتجربی بوده و در آن از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه تحقیق، کلیه دانشآموزان دختر سال دوم دوره متوسطه (رشته علومانسانی) شهرستان جویبار در سال تحصیلی90-1389 بود، که دو کلاس از میان آنها به عنوان گروه آزمایش (20 نفر) و گروه شاهد (20 نفر) انتخاب شدند. به گروه آزمایش با استفاده از نرمافزار آموزشی، و به دانشآموزان گروه شاهد با روشهای آموزش سنتی (بدون استفاده از چندرسانهای) آموزش داده شد. برای گردآوری اطلاعات از سؤالات معلمساخته استفاده شده است. روایی آزمون با اعمال نظر متخصصان تأیید شد و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 87/0 بهدست آمد. به منظور بررسی فرضیههای پژوهشی، از آزمونهای t دو گروه مستقل و t گروههای وابسته استفاده شده است. یافتهها نشان داد که آموزش با استفاده از نرمافزارهای چندرسانهای بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مؤثر است، اما در مقایسه با شیوه سنتی تدریس اگرچه در بهبود فرآیند یادگیری مؤثرتر از شیوه سنتی بوده ولی این تفاوت معنادار تشخیص داده نشده است. از طرفی آموزش با استفاده از نرمافزارهای چندرسانهای در مقایسه با شیوه سنتی تدریس، به میزان بیشتری بر یادداری دانشآموزان تأثیر داشته است.
خلاصه ماشینی:
"/ فصلنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی سال دوم ـ شماره دوم ـ زمستان 1390 تأثیر استفاده از نرمافزارهای چندرسانهای در درس جامعهشناسی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان شهرستان جویبار فرشیده ضامنی* 1 عباس نسیمی** مجتبی رضاییراد*** منصوره قنبرپور جویباری**** چکیده واژگان کلیدی استادیار گروه علومتربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری f-zameni@yahoo.
آزمون t وابسته برای بررسی تأثیر نرمافزارهای چندرسانهای بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان گروه آزمایش تعداد میانگین انحراف معیار t محاسبه شده درجه آزادی سطح معناداری پیشآزمون 20 65/16 63/1 222/4- 19 000/0 پسآزمون 20 75/17 37/1 براساس یافتههای جدول 3، نتایج آزمون t وابسته نشان میدهد که تفاوت معناداری بین میانگین نمره پیشآزمون (65/16) و میانگین نمره پسآزمون (75/17) گروه آزمایش که با استفاده از نرمافزارهای چندرسانهای آموزش دیدهاند، در سطح 05/0= α، وجود دارد.
آزمون t مستقل برای مقایسه تأثیرآموزش با نرمافزارهای چندرسانهای با آموزش سنتی بر یادگیری دانشآموزان نمره پسآزمون تعداد میانگین انحراف معیار t محاسبه شده درجه آزادی سطح معناداری شاهد 20 10/17 55/1 403/1- 38 169/0 آزمایش 20 75/17 37/1 براساس یافتههای جدول شماره 4، نتایج آزمون t مستقل نشان میدهد که در سطح 05/0 = α تفاوت معناداری بین میانگین نمرههای پسآزمون گروه شاهد (10/17) که با روش سنتی و میانگین نمرههای پسآزمون گروه آزمایش (75/17) که با استفاده از نرمافزارهای چندرسانهای آموزش دیدهاند، وجود ندارد.
بنابراین از نظر آماری و با اطمینان 95 درصد میتوان ادعا کرد که تفاوت معنیداری بین نمرات گروه شاهد و گروه آزمایش وجود دارد، لذا چنین استنباط میشود که آموزش بهشیوه استفاده از نرمافزارهای چندرسانهای در مقایسه با شیوه سنتی تدریس به میزان بیشتری بر یادداری دانشآموزان تأثیر داشته است."