چکیده:
هدف این پژوهش؛ بررسی رابطه میزان استفاده از اینترنت و نحوه بهکارگیری آن با عملکرد تحصیلی دانشجویان کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان میباشد. برای نیل به هدف مذکور، علاوه بر مطالعات نظری و بررسی ادبیات پژوهش، دادهها بهوسیله پرسشنامه محققساخته جمعآوری شد. روایی ابزار استفاده شده، با استفاده از نظر متخصصان تأیید و پایایی آن نیز با روش آلفای کرونباخ برابر 88/0 بهدست آمد. جامعه آماری پژوهش، شامل 12309 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان بود که از این تعداد، 364 نفر براساس فرمول کوکران بهعنوان نمونه و به روش طبقهای تصادفی بر حسب گروههای آموزشی مختلف از جامعه مورد نظر انتخاب شدند. روش پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نظر چگونگی گردآوری دادهها از نوع همبستگی بود. با تحلیل دادهها از طریق آمار توصیفی و استنباطی نتایج نشان داد که بهطورکلی بین میزان استفاده از اینترنت با عملکرد تحصیلی دانشجویان کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد، همچنین بین نحوه بهکارگیری اینترنت در سه بعد تفریحی- سرگرمی، ارتباطی و آموزشی و پژوهشی با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"پورخلیل و همکاران (1389) در تحقیقی با عنوان «رابطه فنآوری اطلاعات و ارتباطات با انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان کارشناسی سال دوم و سوم دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران» به این نتیجه رسیدند که بین متغیرهای فنآوری و انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی، رابطه مثبت و معنیداری وجود داشته است که نشان دهنده این واقعیت بوده که هر چه میزان استفاده از این فنآوری بیشتر باشد، میزان انگیزش تحصیلی بیشتر خواهد بود و این امر به نوبه خود در پیشرفت تحصیلی دانشجویان تأثیر خواهد داشت.
در این پژوهش نیز سعی بر آن است، تا ابتدا رابطه میزان استفاده از اینترنت و نحوه بهکارگیری آن با عملکرد تحصیلی دانشجویان کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان شناسایی و سپس IT: Informational Technology متغیرهای مذکور از لحاظ گروه های آموزشی مورد بررسی قرار گیرند.
سؤال دوم: آیا بین نحوه بهکارگیری اینترنت با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی زنجان رابطه وجود دارد؟ این بررسی در سه مؤلفه سرگرمی – تفریحی، ارتباط با دیگران، آموزشی- پژوهشی صورت گرفت.
آزمون توکی در خصوص مقایسه بهکارگیری آموزشی- پژوهشی اینترنت بر حسب گروه آموزشی گروه آموزشی تفاوت میانگین سطح معناداری علوم پایه علوم انسانی 26/0- 860/0 فنی و مهندسی 84/0- 010/0 برق و کامپیوتر 15/0 980/0 علوم انسانی علوم پایه 26/0 860/0 فنی و مهندسی 57/0- 060/0 برق و کامپیوتر 41/0 400/0 فنی و مهندسی علوم پایه 84/0 010/0 علوم انسانی 57/0 060/0 برق و کامپیوتر 99/0 000/0 برق و کامپیوتر علوم پایه 15/0- 980/0 علوم انسانی 41/0- 400/0 فنی و مهندسی 99/0- 000/0 براساس جدول 11، آزمون تعقیبی توکی انجام شده و سطوح معناداری بهدست آمده، نشان میدهد که تفاوت معناداری در بهکارگیری ارتباط با دیگران با گروه آموزشی مختلف وجود دارد."