چکیده:
این تحقیق، با هدف بررسی میزان و نوع کاربرد تلفن همراه توسط دانشآموزان متوسطه نظری استان مازندران انجام شده است. روش مورد استفاده در این تحقیق، روش توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش، دانشآموزان متوسطه نظری شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 90-1389 بودند. روش نمونهگیری، تصادفی طبقهای چندمرحلهای بوده است. براساس جدول کرجسی و مورگان 384 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محققساخته استفاده شده است. رواییمحتوایی پرسشنامه مورد تأیید متخصصان قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ در نرمافزار SPSS، 80/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از دو روش آماری استفاده شد: آمار توصیفی، شامل: فراوانی، انحراف استاندارد و میانگین، و آمار استنباطی، شامل: t مستقل. نتایج تحقیق نشان داد که اکثر دانشآموزان دارای تلفن همراه هستند و آن را به عنوان یک ابزار ضروری میدانند. دختران در مقایسه با پسران به میزان بیشتری از تلفن همراه و ابزارهای آن استفاده میکردند. در کاربرد تلفن همراه در بعد آموزشی و یادگیری پسران در مقایسه با دختران استفاده بیشتری میکردند. در کاربرد تلفن همراه بین پسران و دختران در بعد تعاملات اجتماعی و تفریحات و سرگرمی تفاوت معنیداری وجود نداشت.
خلاصه ماشینی:
"فصلنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی سال دوم ـ شماره دوم ـ زمستان 1390 بررسی میزان و نوع کاربرد تلفن همراه توسط دانشآموزان مدارس متوسطه نظری استان مازندران 1 رمضان حسنزاده* 2 علی لطفی** سید شمسالله حسینی*** احمد ابراهیمی**** چکیده واژگان کلیدی این مقاله برگرفته از طرح پژوهشی با همین عنوان است که با حمایت اداره کل آموزش و پرورش مازندران انجام شده است.
جامعه این تحقیق 600 نفر از دانشآموزان Mobile Phone Short Message Service (SMS) Multi Media Service (MMS) Bluetooth Mcfarlan عکاسی،80% از دوربین فیلمبرداری استفاده میکنند.
آیا کاربرد تلفن همراه توسط دانشآموزان دختر و پسر از بعد تفریحات و سرگرمی متفاوت است؟ روش روش مورد استفاده در این تحقیق روش توصیفی- پیمایشی است.
سؤال دوم پژوهش: آیا نحوه استفاده دانشآموزان دختر و پسر از ابزارها و امکانات تلفن همراه متفاوت است؟ برای تجزیه و تحلیل سؤال دوم پژوهشی؛ یعنی، بررسی بین میزان استفاده از تلفن همراه و ابزارهای آن از آزمون t مستقل استفاده شده است که در جدول 6 آمده است.
سؤال سوم پژوهش: آیا کاربرد تلفن همراه توسط دانشآموزان دختر و پسر از بعد آموزشی و یادگیری متفاوت است؟ نتایج تجزیه و تحلیل سؤال سوم پژوهشی در جدول 7 آمده است.
بررسی سؤال دوم پژوهش درباره میزان استفاده از ابزارها و امکانات تلفن همراه تحقیق نشان داد که برای نمونه پسران بیشترین میزان استفاده از ابزارهای تلفن همراه مربوط است به گوش دادن به موسیقی، ساعت و تقویم، پیامک، تماس تلفنی، بازی و سرگرمی، ماشین حساب و تماشای فیلم."