چکیده:
هدف این پژوهش، ارزیابی کارآمدی دورههای یادگیری الکترونیکی دانشگاه تربیت مدرس از دیدگاه کاربران است. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه مورد مطالعه، دانشجویان در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه تربیت مدرس میباشند. حجم نمونه، شامل 66 نفر از دانشجویان رشتههای فنآوری اطلاعات، فنآوری اطلاعات و ارتباطات، حقوق خصوصی، حقوق بینالملل و مدیریت سیستم، از جامعه دانشجویان این رشتهها بودهاند که با شیوه نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب شدهاند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته 53 سؤالی بسته پاسخ پنج گزینهای با هشت معیار، استفاده شده است. پایایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 96/0 برآورد گردید و روایی آن مورد تأیید متخصصان مربوطه قرار گرفت. در این پژوهش، از تی تک متغیری برای هر آیتم استفاده و تفسیر شده است. نتایج پژوهش، به لحاظ آماری نشانگر آن است که کاربران سامانه یادگیری الکترونیکی به سامانه دسترسی مطلوب دارند؛ از پشتیبانی مناسب بهرهمند میباشند؛ از آزمون و ارزشیابی مناسب بهرهمند میباشند؛ از تمرینها و تکالیف مناسب بهرهمند نمیباشند، از منابع مناسب بهرهمند میباشند؛ از محتوای الکترونیکی مناسب بهرهمند نمیباشند، از واسط کاربری مناسب بهرهمند نمیباشند؛ و از ارایه درس مناسب بهرهمند میباشند.
خلاصه ماشینی:
"هشت معیار ارزیابی کارآمدی دورههای یادگیری الکترونیکی بههمراه پاسخ کاربران به هر سؤال معیار عوامل عالی خوب متوسط ضعیف بسیار ضعیف دسترسی میزان امنیت دسترسی کاربر به صفحه شخصی 15 37 6 4 0 امکان دسترسی هر زمان- هر مکان به وبگاه 15 36 12 0 0 سرعت اینترنت جهت دانلود درس و آپلود تکالیف 14 32 19 0 0 قابلیت استفاده از رایانههای معمول 8 43 13 0 0 عدم نیاز به تنظیمات خاص توسط کاربران 9 44 7 2 2 وجود یک وبگاه مناسب بهعنوان رسانه و با کاربردهای خاص رسانهای 8 37 10 3 3 پشتیبانی پشتیبانی فنی کاربران در حل مشکلات فنی (بهصورت آفلاین و آنلاین) 4 23 12 21 1 آموزش به کاربران برای کاربری صحیح 3 23 23 13 2 عملکرد پاسخ به پرسش های متداول 6 22 17 16 0 ارایه مستندات برای راهنمایی کاربران به صورت آفلاین و آنلاین 7 23 20 9 1 تعیین حداقل مشخصات فنی سیستمهای کاربر و اطلاعرسانی به موقع آن 7 25 21 6 1 آزمونها و پرسشها ( 1 LMS) آزمون پیش از درس به منظور شناخت دانشجویان و زمینه علمی ایشان در حیطه درس 3 15 20 13 12 کیفیت خودآزمون، در انتهای هر بخش اصلی از درس (منطبق با اهداف درس) 0 5 24 12 1 وجود خودآزمونهای مختلف در بین درس بهطوریکه هر بخش کوچک از درس با بیش از یک پرسش همراه باشد 1 9 24 10 3 طراحی بازخوردهای مناسب برای آزمونها بهطوریکه کاربر با مشاهده و مطالعه بازخوردها نقاط ضعف خود را بشناسد."