چکیده:
پژوهش حاضر، با هدف بررسی ارتباط هوش فرهنگی و سواد کامپیوتری دانشجومعلمان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با سبک مدیریت کلاسی آنان انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجومعلمان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بوده که در زمان اجرای پژوهش تعداد آنها حدود 800 نفر بوده و از این میان به روش نمونهگیری تصادفی ساده و با استفاده از قاعده حجم نمونه کلاین (2005)، تعداد 330 نفر (153 مرد و 177 زن) به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از سه پرسشنامه هوش فرهنگی، سبکهای مدیریت کلاسی و سنجش سواد کامپیوتری استفاده شده است. پایایی پرسشنامهها به ترتیب 97/0، 85/0 و 98/0 به دست آمده است. روشهای آماری مورد استفاده، شامل آمار توصیفی (میانگین، درصد، فراوانی) و آمار استنباطی (رگرسیون لوجستیک) بوده است. یافتهها نشان داد که: بین فراشناخت و رفتار فرهنگی معلمان با سبک مدیریت کلاسی معلم محوری آنها ارتباط معکوس و معنادار وجود دارد. بین سواد کامپیوتری و سبک مدیریت کلاسی دانشآموز محوری معلمان ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد. فراشناخت فرهنگی، رفتار فرهنگی و سواد کامپیوتری پیشبینیکننده سبک مدیریت کلاسی تعاملی معلمان میباشد.
خلاصه ماشینی:
"از آنجایی که معلمان این تصمیمگیریها را انجام میدهند، آنها بایستی از نیازهای متنوع و پیشینههای گوناگون فرهنگی دانشآموزانشان آگاه باشند، Strategic Cultural intelligence Cognitive Cultural intelligence Behavioral Cultural intelligence Motivational Cultural intelligence Ang Van Dyne Koh مخصوصا با وجود این واقعیت که جمعیت دانشآموزانی که از فرهنگها و خرده فرهنگهای گوناگون هستند در حال افزایش است (کلیر، 2008)، جمعیت مدرسه بیش از پیش متفاوت میشود، پیامدهای مدیریت کلاس درس پیچیدهتر شده و با کلاسهایی مواجه هستیم که چندفرهنگی هستند.
بر اساس دادههای جدول 2، مشاهده میشود که از بین متغیرهای پیشبین وارد شده در معادله بر اساس سطوح معنیداری، شیب خط به دست آمده و آماره والد 1 به ترتیب فراشناخت فرهنگی و رفتار فرهنگی مهمترین متغیرها برای پیشبینی متغیر ملاک (وابسته)؛ یعنی، سبک مدیریت کلاسی معلم محوری هستند و سایر متغیرها؛ یعنی، انگیزش فرهنگی و شناخت فرهنگی و همچنین سواد کامپیوتری معلمان، پیشگوییکننده متغیر ملاک نمیباشند.
بر اساس دادههای جدول 3، مشاهده میشود که از بین متغیرهای پیشبین وارد شده در معادله بر اساس سطوح معنیداری، شیب خط به دست آمده و آماره والد، سواد کامپیوتری معلمان مهمترین متغیر برای پیشبینی متغیر ملاک (وابسته)؛ یعنی، سبک مدیریت کلاسی دانشآموز محوری میباشد و متغیر هوش فرهنگی معلمان، پیشگویی کننده متغیر ملاک نمیباشد.
بر اساس دادههای جدول 4، مشاهده میشود که از بین متغیرهای پیشبین وارد شده در معادله بر اساس سطوح معنیداری، شیب خط به دست آمده و آماره والد رفتار فرهنگی، فراشناخت فرهنگی و سواد کامپیوتری معلمان مهمترین متغیرهای پیشبینیکننده متغیر ملاک (وابسته)؛ یعنی، سبک مدیریت کلاسی تعاملی معلمان میباشد."