چکیده:
در عصر حاضر از کارآفرینی به عنوان نیروی محرکه رشد و توسعه اقتصادی و مهم ترین عامل ایجاد اشتغال تعبیر می شود. بدین لحاظ اکثر دولتها کارآفرینی را به عنوان یک استراتژی توسعه ملی پذیرفته و اقدامات بسیاری برای توسعه آن انجام داده اند. چندی است در کشور ما نیز حمایت از کارآفرینی محور سیاستهای دولت قرار گرفته و در قوانین توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به آن توجه ویژه ای مبذول شده است.
در این پژوهش با توجه به ظرفیت بخش فرهنگ در کارآفرینی و اشتغال زایی و همچنین اهمیت تولید و مصرف کالاهای فرهنگی تلاش گردیده است تا ضمن شناسایی عوامل مهم تاثیرگذار بر توسعه کسب و کار در این بخش و تعیین و پیشنهاد استراتژی توسعه کارآفرینی در صنعت بازیهای رایانه ای به عنوان یکی از مهم ترین و پر رونق ترین صنایع فرهنگی، زمینه تولید محصولات متناسب با فرهنگ بومی در کشور فراهم گردد.
بدین منظور با مطالعه برنامه های حمایتی ده کشور برتر این صنعت در جهان، سیاستهای حمایت از توسعه کارآفرینی در کشورهای مختلف و همچنین نظرات کارشناسان داخلی، 35 شاخص به عنوان مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر موضوع پژوهش انتخاب و در تعیین متغیرهای پژوهش و ارزیابی وضعیت موجود و مطلوب مورد استفاده قرار گرفته است. این ارزیابی با استفاده از پرسشنامه و نظرخواهی از 57 تن از تولید کنندگان و سیاست گذاران صنعت بازیهای رایانه ای کشور به عمل آمده و نتایج آن پس از تجزیه و تحلیل با روشهای آماری تحلیل مسیر و آزمون فریدمن در تعیین استراتژیهای پیشنهادی به کار گرفته شده است.
خلاصه ماشینی:
"بدین منظور با مطالعه برنامههای حمایتی ده کشور برتر این صنعت در جهان،سیاستهایحمایت از توسعه کارآفرینی در کشورهای مختلف و همچنین نظرات کارشناسان داخلی،35 شاخصبه عنوان مهمترین عوامل تأثیرگذار بر موضوع پژوهش انتخاب و در تعیین متغیرهای پژوهش وارزیابی وضعیت موجود و مطلوب مورد استفاده قرار گرفته است.
با استناد به موارد مزبور و براساس تجزیه و تحلیل اطلاعات جمعآوری شده در این پژوهش که نشانمیدهد ضعف سیستم آموزشی در ارائه آموزشهای مورد نیاز یکی از مهمترین دلایل ضعف این صنعت درشرایط فعلی کشور و یا به عبارت دقیقتر دومین مؤلفه اثرگذار بر موضوع پژوهش است،توسعه و ارتقا مهارتنیروی انسانی به عنوان دومین استراتژی پیشنهادی تعیین و جهت اجرا به سازمانهای ذیربط پیشنهادمیگردد.
جهت تعیین استراتژیهای توسعه کارآفرینی در این صنعت،ابتدا میزان برازش الگوی پیشنهادی باشرایط صنعت بازی در کشور از نظر تولیدکنندگان و سیاستگذاران این صنعت مشخص گردید و پساز روشن شدن عدم تناسب آن با وضعیت و شرایط فعلی کشور،ابتدا از میان کلیه شاخصها تعداد شششاخص که کمترین امتیاز را جهت ایجاد شرایط مطلوب در کشور کسب کرده بودند،از مجموعه عواملحذف گردیده و بقیه شاخصها در سه گروه دستهبندی شدند.
برای رفع این مشکلات با توجه و استناد به چشمانداز جمهوری اسلامی ایران،خط مشیهایمطرح شده در برنامههای توسعه و سایر قوانین موضوعه کشور در رابطه با وظایف دولت جمهوریاسلامی ایران در زمینه حمایت از توسعه کارآفرینی،ایجاد اشتغال،حمایت از تولید محصولات فرهنگیمتناسب با فرهنگ بومی در کشور و با تجزیه و تحلیل اطلاعات جمعآوری شده،از میان راهبردهایممکن،سه استراتژی اصلی جهت توسعه کارآفرینی در صنعت موردنظر و رفع تنگناهای موجود مناسبتشخیص داده شد که اجرای آنها به سازمانهای ذی ربط پیشنهاد میگردد."