چکیده:
هدف اساسی در مقاله بازنمایی هویت اجتماعی روشنفکر در سینما با اتکاء
به نظریة هویت اجتماعی جنکینز میباشد. در این تحلیل سعی شده است
تا ۵ فیلم "اعتراض"ء "کاغذبیخط" و "یهبوس
کوچولو" با مضمون روشنفکری براساس سه شاخص مهم بر گرفته از نظریة
هویت یعنی "خود", "تعاملات «وکنشهایی, اجتماعی" و ظرف "زمان و
مکان" مورد ارزیابی و تفسیر قرار گیرد. درآخر براساس تعریف آلاحمد از
ویژگیهای روشنفکر سهگانه "زایش"» "پرستیژ" و"ایاس" که نمود
بارزقهرمان روشنفکر در عرصة سینمای. بعد.از«انقلاب استء» به دست
می آید. نتیجة ارلی نشانق دهنده آن است که خصوصیات اصلی که برای
روشنفکری در نظر, گرفته شده چون"جرات. جسارت و... در فیلمها وجود
ندارد و صرفا تحصیلات دانشگاهی مشاهده میشود.
خلاصه ماشینی:
"در این تحلیل سعی شده استتا 5 فیلم"هامون"،"اعتراض"،"نیمهپنهان"،"کاغذ بیخط"و"یه بوسکوچولو"با مضمون روشنفکری براساس سه شاخص مهم برگرفته از نظریۀهویت یعنی"خود"،"تعاملات وکنشهای اجتماعی"و ظرف"زمان ومکان"مورد ارزیابی و تفسیر قرار گیرد.
اگر بپذیریم که سینما به عنوانیک رسانۀ جمعی نقشی دو سویه دارد به این معنی که از طرفی واقعیتهای جامعه را به عنوانموضوع انتخاب میکند و آنرا بازنمایی میکند و از سوی دیگر خود اقدام به ساخت واقعیتهاآنگونه که خود میخواهد،میکند این سؤال پیش میآید که سینماگران هویت اجتماعیروشنفکر را در سینما چگونه میسازند و بازنمایی میکنند؟این موضوع وقتی مهم میشود کهبدانیم با توجه به مطالب ذکرشده این گروه(سینماگران)چه تصویر و تعریفی(به عنوان گروهمرجع)از روشنفکری و روشنفکران در جامعۀ امروزی به مخاطبان خود ارائه میدهند؟هدفاز پاسخگویی به این سؤال شناخت هرچه بیشتر هویت اجتماعی روشنفکر در سینما است.
رضا که خود را روشنفکر این گروه میداند،سعی میکند تا جامعۀ امروز را به نقد بکشد آن را ویران کند تا دوباره بسازد اگرچه که خودمعتقد است برای ساختن جامعۀ مدنی هنوز تعریف دقیقی از آن ارائه نشده است اما تلاشمیکند تا بفهماند که جامعه را با شعار و فلسفه باقی نمیشود اداره کرد،اگرچه که خود اسیراین چرخه میشود.
در این دوره است که بسیاری از مسائل برای آنها آشکارمیشود شاید آن روز که خود را در خانه حبس میکردند تا بهتر خود را درک کنند(رویا درکاغذ بیخط)و آن زمان که در جهت پیداکردن مکانی برای نوشتن و فرار از سانسور به مهدآزادی قدم گذاشتند(سعدی در یه بوس کوچولو)هیچگاه فکر نمیکردند چهسان غریبهایشوند در میان افرادی که در یک سرزمین،یک هویت تاریخی و اجتماعی دارند."