چکیده:
ﺳﺒﮏ زﻧﺪﮔﯽ، از ﺟﻤﻠﻪ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎﺗﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ در دﻫﻪﻫﺎی اﺧﯿﺮ ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﺻﺎﺣﺐﻧﻈﺮان و ﻧﻈﺮﯾﻪﭘﺮدازان ﻋﻠﻮم اﻧﺴﺎﻧﯽ و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. زﯾﺮا ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﯾﻦ ﻣﺴﺄﻟﻪ، ﺑﺮﺧﺎﺳﺘﻪ از ﺗﺤﻮﻻت اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻋﻤﯿﻘﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ؛ ﺳﻬﻢ زﻧﺎن و ﻣﺮدان را در ﻋﺮﺻﻪﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ و ﺳﯿﺎﺳﯽ در ﺟﻬﺎن ﻣﺪرن ﻧﻤﺎﯾﺎن ﮐﺮده اﺳﺖ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻫﻤﯿﺖ ﻫﺮﭼﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻧﻘﺶ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﺳﯿﺎﺳﯽ، ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ و... دﺧﺘﺮان و ﭘﺴﺮان ﺟﻮان در ﺳﺎﺧﺘﻦ و ﺑﺎزآﻓﺮﯾﻨﯽ اﻟﮕﻮﻫﺎ و رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﻣﺼﺮﻓﯽ )ﺳﺒﮏ زﻧﺪﮔﯽ( ﺟﻮانﭘﺴﻨﺪ، ﺗﺄﮐﯿﺪ ﻣﺎ در اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ، ﻣﻌﻄﻮف ﺑﻪ ﺟﻮاﻧﺎن اﺳﺖ. ﻣﻄﺎﻟﻌﮥ ﺣﺎﺿﺮ، درﺻﺪد ﺑﺮرﺳﯽ ﺳﺒﮏ زﻧﺪﮔﯽ ﺟﻮاﻧﺎن ﺑﺮﺣﺴﺐ ﺟﻨﺴﯿﺖ، ﻣﻨﺰﻟﺖ، ﺳﻦ و ﻏﯿﺮه اﺳﺖ؛ از اﯾﻦرو، ﺑﺮای ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﻮﺿﻮع ﻣﺬﮐﻮر، ﺗﻌﺪاد 380 ﻧﻔﺮ از ﺟﻮاﻧﺎن دﺧﺘﺮ و ﭘﺴﺮ ﺑﯿﻦ 15 – 25 ﺳﺎل ﺷﻬﺮ ﺑﺎﺑﻠﺴﺮ، ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻧﻤﻮﻧﮥ آﻣﺎری اﻧﺘﺨﺎب ﮔﺮدﯾﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ؛ ﮔﺮاﯾﺶ ﺟﻮاﻧﺎن دﺧﺘﺮ و ﭘﺴﺮ ﺑﻪ رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﻣﺼﺮﻓﯽ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﺪرن، ﺑﯿﺶ از ﮔﺮاﯾﺶ آﻧﺎن ﺑﻪ رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﻣﺼﺮﻓﯽ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﻨﺘﯽ اﺳﺖ؛ از ﺳﻮی دﯾﮕﺮ، ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﮐﯽ از آن اﺳﺖ ﮐﻪ رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﻣﺼﺮﻓﯽ )ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی ﺳﺒﮏ زﻧﺪﮔﯽ( در ﺑﯿﻦ دﺧﺘﺮان و ﭘﺴﺮان،در بعد ﻣﺼﺮف ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ، ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎی زﻣﺎن ﻓﺮاﻏﺖ و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺪن، ﻣﺘﻔﺎوت اﺳﺖ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ، ﺑﯿﻦ ﺳﺒﮏ زﻧﺪﮔﯽ دﺧﺘﺮان و ﭘﺴﺮان ﺟﻮان ﻧﯿﺰ ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﺎداری دﯾﺪه می شود.
خلاصه ماشینی:
"نتایج تحقیق نشان داد که؛ گرایش جوانان دختر و پسر به رفتارهای مصرفی فرهنگ مدرن، بیش از گرایش آنان به رفتارهای مصرفی فرهنگ سنتی است؛ از سوی دیگر، نتایج تحقیق حاکی از آن است که رفتارهای مصرفی (مؤلفههای سبک زندگی) در بین دختران و پسران، در بعد مصرف فرهنگی، فعالیتهای زمان فراغت و مدیریت بدن، متفاوت است.
چنین هدفی، ما را به سمت این پرسش سوق میدهد که؛ آیا در جامعة شهری بابلسر، سبک زندگی دختران و پسران متفاوت است یا خیر؟ بررسی این پرسش، نهتنها، رویکردهای فرهنگی را پیشروی ما قرار میدهد، بلکه سبب میشود برای تحلیل جامعهشناختی فرهنگ جمعی جامعه ایران، در حوزه مسائل جوانان از آنها استفاده نماییم.
ضریب همبستگی پایگاه اقتصادی و اجتماعی با مؤلفههای مختلف سبک زندگی متغیر ضریب همبستگی پیرسون سطح معنیداری رابطه یا عدم رابطه مصرف محصولات فرهنگی /0009 /0881 رابطه وجود ندارد فعالیتهای اوقات فراغت -0/006 /0912 رابطه وجود ندارد الگوی خرید /0035 /0500 رابطه وجود ندارد مدیریت بدن دختر /0167 /0021 رابطة مثیت و مستقیم وجود دارد پسر /0112 /0125 رابطه وجود ندارد سبک زندگی 003/0- 951/0 رابطه وجود ندارد اما همبستگی معکوس وجود دارد همانگونه که در جدول بالا ملاحظه میشود، میزان همبستگی آماری بین پایگاه اقتصادی- اجتماعی و مصرف محصولات فرهنگی جوانان حدود 009/0 است که، نشاندهندۀ همبستگی مثبت و ضعیف بین دو متغیر است.
دیگر اینکه این نتیجه نشان داد؛ متغیر پایگاه اقتصادی– اجتماعی نیست که سبب ایجاد منشهای خاص برای سوق دادن جوانان به سمت سبک زندگی خاص میشود، بلکه سرمایة فرهنگی جوانان است که بیش از هر چیزی تعیینکنندة سبک زندگی آنان خواهد بود."