چکیده:
در این مقاله، پس از بررسی اصطلاح انسانشناسی ارتباطات، به موضوع غریزه به عنوان یکی از مسائل اصلی انسانشناسی ارتباطات پرداخته شده است. با معرفی سه غریزه جنسی، گرسنگی و ارتباطی به عنوان غرایز اصلی انسان، الگوی انسانشناسی ارتباطات ترسیم گردیده است. در ادامه با میانجی قرار دادن مفهوم فرهنگ، بحران فرهنگی بر اساس الگوی انسانشناسی ارتباطات ارائه شده تبیین گردیده است. در این چارچوب، میزان بحرانآفرینی فرهنگی رسانهها عمده بررسی شده و نشان داده شده است که چگونه پارادایم غالب جهانیسازی بر سازوکارهای آن حاکم است. نهایتا، دو پاردایم «توازن رسانهای» و «ارتباطات میانفرهنگی» به عنوان پارادایمهای رقیب جهانیسازی معرفی گردیدهاند. کاربست این دو پارادایم بر سیاستگذاری رسانهای نشان میدهد که جایگزینی پارادایم غالب جهانیسازی، دستاوردهای قابلتوجهی در آرامش و ثبات فرهنگی جامعه خواهد داشت.
خلاصه ماشینی:
"بحرانآفرینی فرهنگی رسانهها از منظر انسانشناسی ارتباطات؛ جهانیسازی و پارادایمهای رقیب ابراهیم فیاض 1 مهدی یوسفی 2 دریافت: 14/ 11/ 1389 تأیید: 25/ 03/ 1390 چکیده در این مقاله، پس از بررسی اصطلاح انسانشناسی ارتباطات، به موضوع غریزه به عنوان یکی از مسائل اصلی انسانشناسی ارتباطات پرداخته شده است.
به موازات احتیاجات دستگاه طبیعت در وجود انسان، در دستگاه نفسانی وی میلها و گرایشاتی تعبیه شدهاند که انسان را به سمت رفع و ارضای آن نیازها Communication Anthropology Instinct علامه طباطبایی در کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم (جلد دوم، مقاله ششم)، هفت نظریه را در این زمینه مورد بحث قرار میدهند.
بر این مبنا میتوان الگوی بنیادین زیر را به عنوان مبنای انسانشناختی ارتباطات ترسیم کرد: از بحران ارتباطی تا بحران فرهنگی برای استفاده از تحلیلهای انسانشناختی در مطالعات ارتباطات، نیاز به یک مفهوم میانجی است تا سطوح تحلیل را به هم نزدیک کند.
1 این امر از منظر دانشهای بشری نیز حائز اهمیت است به گونهای که در مورد غریزه ارتباطی میتوان گفت که این غریزه با تخیل انسانی و ساختن نشانههای ارتباطی، علم و دانش "ارتباطات بشری" را شکل میدهد بطوریکه هر تمدن و دینی در جهان از اول تا کنون، به دنبال سازماندهی نظام ارتباطی خود بوده است.
برای داشتن یک تحلیل و پردازش نظری از واقعیتهای انسانی و فرهنگ آن در یک چارچوب جهانی، جهانی سازی تنها چارچوب موجود نیست بلکه به عنوان پارادایمی مطرح است که پارادایمهای رقیبی نیز دارد (در ادامه مقاله دو پارادایم رقیب در این زمینه مطرح میشود)."