چکیده:
چکیده: امروزه صنعت مسافرت و جهانگردی بزرگ ترین و متنوع ترین صنعت در دنیا به حساب میآید و سیستم های اطلاعات گردشگری از شاخص های مهم در حوزۀ توسعۀ گردشگری است. تحقیق حاضر توصیفی - تحلیلی است و جامعۀ آماری آن را 86 نفر از مدیران و کارشناسان ادارۀ میراث فرهنگی گردشگری و ادارۀ کل تربیت بدنی استان آذربایجان شرقی را تشکیل میدادند که نمونۀ آماری برابر با جامعۀ آماری در نظر گرفته شد. اطلاعات با استفاده از مدارک و اسناد موجود و طرح مفهومی پیشنهادی به همراه پرسشنامه و نیز پرسشنامۀ دیگری شامل 32 سؤال در خصوص جریان اطلاعات در سیستم موجود جمع آوری شد. پرسشنامه سه شاخص سرعت، دقت و مرتبط بودن اطلاعات را در وضعیت موجود و مطلوب مقایسه میکرد. بعد از سه مرحلۀ بررسی و شناخت سیستم موجود، تجزیه و تحلیل سیستم موجود گردشگری و شناسایی شکاف های اطلاعاتی ماتریس معماری اطلاعات ایجاد و در نهایت از آزمون t زوجی برای تعیین تفاوت وضع موجود و مطلوب استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد بین سیستم اطلاعات موجود گردشگری با طرح مفهومی مطلوب از نظر سرعت، مرتبط بودن ودقت و صحت اطلاعات تفاوت معنیداری وجود دارد. همچنین در شاخص مرتبط بودن اطلاعات بین ادارۀ کل تربیت بدنی و میراث فرهنگی و گردشگری تفاوت معنی داری وجود دارد. با توجه به نتایج، به نظر میرسد کارشناسان ادارۀ کل تربیت بدنی و گردشگری در خصوص افزایش سرعت، مرتبط بودن و حذف اطلاعات زائد نظر مساعدی دارند. این عقیده میتواند اهداف اطلاعاتی سازمان را به منظور استفاده از سیستم های اطلاعاتی به روز هموار سازد و از این طریق موجب رضایت مشتریان شود که با نتایج اصفهانی و همکاران و پور مهدی و همکاران همخوانی دارد؛ بنابراین لزوم بهکارگیری طرح مفهومی گردشگری در سازمان های گردشگری، به ویژه سازمان های ورزشی توصیه میشود.
خلاصه ماشینی:
"در این زمینه محققان تلاش میکنند تا با بررسی طرح مفهومی گردشگری راهکارهایی را برای هرچه بهتر،دقیقتر و بهروز شدن اطلاعات مناسب گردشگران ورزشی در دو ادارۀ تربیت بدنی و میراث فرهنگی و گردشگری ارائه نمایند.
بررسی و شناخت سیستم موجود،تعریف مشکل و عوامل حیاتی موفقیت بررسی سیستم و تعریف مشکلات ادارۀ کل تربیت بدنی و میراث فرهنگی و گردشگری از طریق انجام مصاحبه و بررسی اسناد و مدارک موجود و نیز گزارش تحقیقاتی دفتر برنامۀ ملی توسعه گردشگری(21)در هر دو اداره و مقالات مرتبط انجام شده که در جدول 1 آمده است.
در سازمانهای خدماتی از جمله ادارۀ کل تربیت بدنی(در برخی قسمتها)و گردشگری با توجه به تعامل با افراد و محیط و با اذعان به متغیر بودن محیط بیرونی از جمله قوانین،فصول سال،اطلاعات مناطق جدید،هتلها و موارد بسیار دیگر لزوم اتخاذ تصمیمات جدید به شدت احساس میشود؛زیرا سرعت انتقال اطلاعات میتواند به آگاهی مدیران و کارشناسان و اتخاذ تصمیمات مناسب منجر شود؛در نتیجه سیستم اطلاعات گردشگری توانایی رفع نیازهای اطلاعاتی گردشگران و حتی خود کارکنان را خواهد داش تو میتواند در تصمیمگیریهای کلان،خدمات شایانی به مدیران و کارشناسان و برنامهریزان ارائه نماید.
برای سازمانهای مرتبط با گردشگری که میخواهند در محیطی رقابتی حتی فراتر از مرزهای خود به جذب گردشگران اقدام نمایند و خدمات خود را با کیفیت جهانی و بر محور خواستههای مشتری ارائه دهند و از بازارهای بالقوه نهایت استفاده را ببرند،وجود سیستمهای اطلاعاتی با محوریت فناوری اطلاعات امری ضروری و حیاتی است؛بنابراین پیشنهاد میشود با به کارگیری سیستمهای اطلاعاتی در گردشگری منطبق با هر دو سازمان روند سرعت،دقت و مرتبط بودن اطلاعات را برای هم مدیران و هم گردشگران فراهم آید."