چکیده:
چکیده: هدف این تحقیق، مقایسۀ خودپندارۀ دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه های دولتی و غیردولتی است. روش تحقیق حاضر توصیفی - تحلیلی است. جامعۀ آماری تحقیق، تمام دانشجویان تربیت بدنی مقطع کارشناسی بودند که در سال تحصیلی 85- 86 در دانشگاه های دولتی و غیردولتی شهر تهران مشغول به تحصیل بوده اند. از شاخص های آمار توصیفی برای محاسبۀ میانگین و انحراف معیار، برای مقایسۀ نمرات خودپندارۀ دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه های دولتی با غیردولتی و همچنین مقایسۀ نمرات خودپندارۀ دانشجویان دختر و پسر، شاغل و بیکار و متأهل و مجرد از آزمون پارامتریک t استودنت استفاده شده است. برای مشخص کردن ارتباط بین سنوات تحصیل در دانشگاه و سطح خودپنداره از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. این تحقیق نشان میدهد بین نمرات خودپندارۀ دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه های دولتی و غیردولتی رابطۀ معنیداری وجود ندارد و سنوات حضور در دانشگاه نیز رابطۀ معنیداری آماری با نمرات خودپندارۀ تحصیلی ندارد. در این تحقیق میزان نمرۀ خودپندارۀ دانشجویان دختر و پسر، شاغل و بیکار، متأهل و مجرد در دانشگاه های دولتی و غیردولتی با یکدیگر مقایسه شد، اما تفاوت معنیدار آماری بین نمرات خودپندارۀ آنان مشاهده نشد. نتایج این تحقیق همبستگی 02/0 را بین خودپنداره و سنوات تحصیل در دانشگاه نشان داد که بیا نگر این مطلب است که تحصیل در دانشگاه نمیتواند نقشی معنیدار در ارتقای خودپندارۀ دانشجویان داشته باشد.
خلاصه ماشینی:
"این تحقیق نشان میدهد بین نمرات خودپندارۀ دانشجویان تربیت بدنی دانشگاههای دولتی و غیر دولتی رابطۀ معنیداری وجود ندارد و سنوات حضور در دانشگاه نیز رابطۀ معنیداری آماری با نمرات خودپندارۀ تحصیلی ندارد.
در این تحقیق میزان نمرۀ خودپندارۀ دانشجویان دختر و پسر،شاغل و بیکار،متأهل و مجرد در دانشگاهای دولتی و غیر دولتی با یکدیگر مقایسه شد،اما تفاوت معنیدار آماری بین نمرات خودپندارۀ آنان مشاهده نشد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) در جدول 1 نمرۀ خودپندارۀ دانشجویان تربیت بدنی دانشگاههای دولتی و غیر دولتی تهران مقایسه شده است.
اگرچه میانگین نمرات خودپندارۀ دانشجویان دانشگاه غیر دولتی بیشتر است، سطح معنیداری به دست آمده 0/14 است که بیشتر از 50/0-a است؛در نتیجه فرض تحقیق رد میشود و میتوان گفت از نظر آماری بین نمر خودپندارۀ دو گروه تفاوت معنیداری مشاهده نمیشود.
از نظر میانگین،نمرۀ خودپندارۀ دانشجویان سالهای بالاتر کمی بیشتر از سالهای پایینتر است،اما چون سطح معنیداری به دست آمده 0/75 است که بیش از 50/0-a است؛ فرض تحقیق رد میشود و میتوان گفت بین نمرۀ خودپندارۀ دو گروه از نظر آماری تفاوت معنیداری مشاهده نمیشود.
با توجه به اینکه سطح معنیداری به دست آمده 0/25 است که بیش از 5/0-a است،فرض تحقیق رد میشود و از نظر آماری بین نمرۀ خودپندارۀ دانشجویان شاغل و بیکار در دو دانشگاه تفاوت معنیداری مشاهده نمیشود.
)1(41 rieht gnitagitsevnI:tnemeveihca cimedaca dna tpecnoc-fleS.
serusaem ecnamrofrep/tnemvihca noitcaretnI:tnemeveihca loohcs dna tpecnoc-fleS.
524-914,)4(37,tnempoleveD & gnilesnuoC noitcaretnI:tnemeveihca loohcs dna tpecnoc-fleS.
083-663:08 lov,ygolohcysp lanoitacude fo lanruoJ laicos neewteb pihsnoitaler ehT."