چکیده:
امروزه قاچاق بهعنوان یک مسأله مهم و جدی در اقتصاد کشور مطرح شده است و بهعنوان عاملی تهدید کننده، فرهنگ و امنیت ملی و انسانی مردمان جامعه را مورد هجوم قرار داده و آنها را با خطرات جدی مواجه ساخته است. قاچاق، بخشی از اقتصاد غیر رسمی است که به دلیل ماهیت پنهان خود در آمارهای رسمی ثبت نمیشود و با هدف سودآوری از سوی قاچاقچیان، تجارت به شکل غیر قانونی و نامشروع انجام میشود. آمارهای گمرک ایران از کشفیات قاچاق کالا، بیانگر سیر صعودی تعداد کل پروندههای قاچاق میباشد. با توجه به افزایش بیرویه آمار قاچاق در طی سال های اخیر، در تحقیق حاضر سعی شده است تا بعد از شناسایی و ذکر علل قاچاق، راهکارهای مناسب بیان شود و تلاش برای ایجاد فرهنگ صحیح جهت مقابله با این پدیده و بهبود اوضاع اقتصادی و اجتماعی از لحاظ علم اقتصاد و از طریق آموزش و پرورش و علی الخصوص برنامههای درسی ارائه گردد.
خلاصه ماشینی:
"بنابراین با توجه به این موارد نقش واردات از یک طرف، اهمیت و حساسیت نقش دولت در توجه لازم و عملیاتی به موارد ذکر شده از طرف دیگر، همچنین نوع ایفای نقش مؤثر کشور در بازیهای بینالمللی بویژه در تعاملات اقتصادی، تأثیر عمیقی بر اقتصاد خواهد داشت و این نیز با نرخ بیکاری، نرخ تورم، شاخص تولید، سرمایه، بازار کار، نیروی انسانی و همچنین با پدیدهی قاچاق به عنوان نتیجهی آن، تأثیر مستقیم دارد.
یکی از مباحث مهم و راهکارهای مناسب در حیطهی مسائل اجتماعی نظیر قاچاق کالا، مواد مخدر و غیره و همچنین آگاهی دادن به آحاد جامعه از ضرر و زیانهای این مسائل برای فرد و جامعه، پرداختن به این موضوعات از طریق آموزش و پرورش و گنجاندن آنها در برنامههای درسی مدارس است.
نتیجهگیری در این مقاله ابتدا به بررسی علل قاچاق از جنبههای اقتصادی همچون نرخ تعرفه، ریسک قاچاق، الگوی مصرف تجملگرایانه، رقمهای بالای بیکاری، نابسامانی در موازنهی صادرات و واردات و غیره بهعنوان عوامل مؤثر بر میزان شیوع پدیدهی قاچاق پرداخته شد و سپس از جنبهی روانشناسی با توضیح عواملی همچون ایجاد انگیزه و تقویت رفتار و در نهایت از جنبهی جامعهشناسی که معتقدند بسیاری از صور کجروی ریشه در تعاملات افراد با یکدیگر دارد و از یک فرد به فرد دیگر منتقل میشود، به این موضوع پرداخته شد و در نهایت راهکارهای مؤثر جهت ایجاد فرهنگ مؤثر مقابله با پدیدهی قاچاق و به خصوص قاچاق کالا از لحاظ علم اقتصاد و علوم تربیتی (برنامهریزی درسی) ارائه شد."