چکیده:
مسئله اصلی که در این مقاله مورد توجه بوده است ، بررسی چگونگی استفاده دانشجویان دانشگاه تهران از اینترنت با توجه به چارچوب نظری بهره وری و خرسندی است . به عبارتی ، دانشجویان چگونه از اینترنت استفاده می کنند و از آن رضایت دارند . برای جمع آوری اطلاعات پرسشنامه آن لاین طراحی شده به کاربران اینترنتی معرفی و پس از دریافت پاسخها به تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته شده است . در این مقاله مدلهای تحلیل رگرسیون برای پیش بینی استفاده از اینترنت به کار گرفته شده است . تحلیل عامل اجزای اصلی مجر به پنج انگیزه استفاده اینترنت بین پاسخ دهندگان گردید که عبارتند از جستجوی اطلاعات ، نظارت ، سرگرمی ، سودمندی شخصی و تعامل اجتماعی چندین متغیر از جمله جنسیت ، سال تحصیلی ، مواجهه اینترنت ، علاقه و وابستگی و خشنودی و بهره مندی از اینترنت در ارتباط با پنج انگیزه مورد بررسی قرار گرفت . جنسیت به عنوان عامل مهم و معنی دار یافت شد به طوریکه پسران بیشتر از اینترنت برای تعامل اجتماعی و دختران برای جستجوی اطلاعات استفاده کردند . سال اولی ها نسبت به سال چهارمی ها و دانشجویان کارشناسی ارشد / دکتری از اینترنت برای سودمندی شخصی بهره بردند . وابستگی به اینترنت به شکل معنی داری با همه انگیزه های اینترنت همبستگی داشت . همچنین همبستگی معنی دار مثبتی بین خشنودی از اینترنت و انگیزه های سرگرمی ، نظارت و اطلاعات وجود دارد . مواجهه اینترنت با سودمندی شخصی ، تعامل اجتماعی و سرگرمی همبستگی مثبتی داشته است . مواجهه و خشنودی به طرز معنی داری به علاقه و وابستگی مربوط می شود ، اما ارتباطی با همدیگر ندارند .
خلاصه ماشینی:
"برای فهم انگیزههای استفاده،پنج نیاز و انگیزه اصلی استفاده از اینترنت بعد از تحلیل عاملی بین دانشجویان دانشگاه تهران به دست آمد که عبارتند از:جستجوی اطلاعات،نظارت،سرگرمی،سودمندی شخصی و تعامل اجتماعی.
سؤالات تحقیق و فرضیهها براساس ادبیات موجود و با توجه به مبنای چارچوب نظری و متغیرها،سؤالات و فرضیات زیر مطرح و صورتبندی میشود: سؤال اول:چرا دانشجویان دانشگاه تهران از اینترنت استفاده میکنند؟برای این سؤال دو فرضیه زیر مطرح میشوند: فرضیه(1)تفاوت معنیدار به لحاظ انگیزههای استفاده از اینترنت بین دختران و پسران در میان دانشجویان دانشگاه تهران وجود دارد.
جدول 4 واریانس یک طرفه برای تأثیرات سال تحصیلی بر انگیزههای استفاده از اینترنت (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 5 نتایج آزمونهای t گروههای معنیدار در ارتباط با سودمندی شخصی (به تصویر صفحه مراجعه شود) فرضیۀ(3)همبستگی مثبت معنیدار بین علاقه به اینترنت و انگیزههای استفاده از اینترنت بین دانشجویان دانشگاه تهران وجود دارد.
جدول 6 میانگین و انحراف استاندارد برای مقیاس علاقه و وابستگی به اینترنت (به تصویر صفحه مراجعه شود) *این مقوله معکوس کدبندی شده است جدول 7 همبستگی پیرسون r بین علاقه و وابستگی و انگیزههای استفاده از اینترنت (به تصویر صفحه مراجعه شود) فرضیه(4)همبستگی مثبت معنیدار بین خرسندی اینترنت و انگیزههای استفاده از آن در بین دانشجویان دانشگاه تهران وجود دارد.
noitacifidommocca na sdrawot 842-522,egaS:AC,hcraeser snoitacifitarg fo sevitcepsrep tnerruc:noitacinummoc fo sisylana evitatilauq dna evitatitnauq A:tenretnI htiw gninraeL,)1002(C,oahC ainavlysnneP ehT,nawiaT ni snoitpecrep dna esu tenretnI'stneduts ytisrevinu .
B,eyaK cinortcelE dna gnitsacdaorB fo lanruoJ,noitamrofnI lacitiloP rof beW eht 17-45,)1(64,aideM woh dna si ti tahW:sisylanA rotcaF ot noitcudortnI,)8791(relleuM.
A,nibuR 021-901,)2(5,hcraeseR noitacinummoC ssaM,"yrutneC ts12 eht ni yroehT noitacifitarG dna esU",)0002(."