چکیده:
مقاله ای که در پی می آید با توجه به نقش های جدید فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه، به طرح مکاتب و رویکردهای نوین در سیاست گذاری و برنامه ریزی توسعه و جایگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات در آنها می پردازد. این مقاله با تبیین مولفه های موثر در شکل گیری «جامعه معرفتی» به عنوان مبنای توسعه ارتباطات، وضعیت ارتباطات را در برنامه های توسعه ایران مورد مطالعه قرار می دهد و بر پایه آن بر اهداف و دستاوردهای برنامه چهارم توسعه تاکید می کند. بر پایه نتایج این تحقیق شاخص های بدست آمده در این برنامه در زمینه زیرساخت های ارتباطی و فناوری های اطلاعات و ارتباطات دست یابی به اهداف سند چشم انداز را با دشواری روبرو کرده است.
خلاصه ماشینی:
"تنها در برنامه ششم عمرانی است که به نقش ارتباطات در برنامهریزی برای توسعه کشور توجه خاص شده است، به این معنا که برای نخستین بار در تدارک برنامه عمران ششم کشور، کمیتهای در میان کمیتههای مشترک و برنامهریزی سی و ششگانه کشور به نام «کمیته اطلاعات و ارتباطات جمعی» تشکیل شد که وظیفه اصلی آن اتخاذ یک «سیاست ارتباطی واقعبینانه» بر پایه «ورود از جامعه شفاهی به سوی جامعه اطلاعاتی و چند رسانهای» بود (تهرانیان، 1355).
تبدیل موسسات خصوصی مطبوعاتی به شرکتهای سهامی با مشارکت کارگران، کارمندان و مردم، پذیرفتن معافیتهای مالیاتی و گمرکی برای وسایل چاپ کاغذ و دیگر مواد خام مورد نیاز، ایجاد یک خبرگزاری ملی با شرکت مطبوعات و رادیو و تلویزیون برای پوشش خبری داخلی و بینالمللی، تقویت مراکز آموزش کادرهای مورد نیاز مطبوعات و ارائه بورس برای تربیت کادرها در کشورهای گوناگون، اعمال مقررات مربوط به اعلام تیراژ نشریات و تعیین نرخ آگهیها با توجه به تیراژ، تقویت و تشویق مطبوعات محلی که در حال حاضر از نظر کمی و کیفی عقبمانده و ناتوان است، ارائه تخفیفهای لازم برای حمل و توزیع مطبوعات و تهیه خبر از طریق شرکت هواپیمایی دولتی، راهآهن دولتی، پست و تلگراف و تلکس، پایان دادن به دخالتهای ناروای دولت در کار مطبوعاتی که از نظر سیاسی کوچکترین ارزشی ندارد اما از نظر اقتصادی و اجتماعی بسیار زیانبار است، شناخت فعالیتهای مطبوعاتی به عنوان یک حرفه مستقل و جلوگیری از پرداختهای شبه قانونی دولت به بعضی از کارکنان مطبوعات، تکمیل قراردادهای دستهجمعی کار میان کارکنان مطبوعات و موسسات موجود مطبوعاتی و شناخت مطبوعات به عنوان یک عامل مهم در روند توسعه و سرمایهگذاری ملی برای ایجاد و تکمیل تجهیزاتی که میتواند به رشد سریع مطبوعات کمک کند.
ماده 57: دولت موظف است به منظور توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات، تحقق اقتصاد مبتنی بر دانایی و کسب جایگاه برتر منطقه اقدام به برقراری تسهیلات لازم جهت دسترسی به ارتباطات گسترده با کیفیت، برپایی و تقویت اقتصاد شبکهای، زمینه ارتقاء ضریب نفوذ ارتباطات ثابت، سیار و اینترنت کشور وهمچنین ایجاد ارتباط پرظرفیت و چندرسانهای حداقل در شهرهای بالای پنجاه هزار نفر کند (قانون برنامه چهارم، 1387: صص 107 و 108)؛ 10."