چکیده:
چشم اندازهای تاریخی و جاذبه های فرهنگی نقش مهمی در میزان جذب توریست فرهنگی به کشور دارد. پژوهش حاضر در صدد نشان دادن نقش این چشم اندازها و همچنین تسهیلات موجود در جذب توریست فرهنگی به ایران است. مدعای تبیینی در پژوهش حاضر این است که ایران با داشتن مناطق زیبا و بکر تاریخی باستانی، در ارائه تسهیلات و در نتیجه جذب گردشگر همچنان در تنگنا است به طوری که مقایسه تاریخ و فرهنگ ایران با کشورهای دیگر، و ورود گردشگران معدود به ایران حکایت از ضعف های صنعت جهانگردی در ایران دارد . سوال اصلی این است که؛ میزان جذب توریست فرهنگی و افزایش آن در ایران چگونه قابل تبیین است؟ تئوری هایی که در این پژوهش از آنها استفاده شده است شامل آن دسته از تئوری ها است که بر جذب گردشگر تاکید دارد . روش تحقیق، پیمایش و ایزار گردآوری داده ها پرسشنامه است. کل جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه توریست های فرهنگی هستند که وارد شهر اصفهان می شوند و حجم نمونه 300 نفر از کل توریست های فرهنگی است. تحلیل به دوصورت تحلیل توصیفی و تبیینی انجام شده است. یافته ها نشان دهنده آن است که چشم اندازهای تاریخی ایران مهمترین انگیزه جذب برای توریست های فرهنگی به ایران است، همچنین ضریب همبستگی رگرسیون متغیر جاذبه های مقصد با میزان جذب توریست فرهنگی برابر با0.37 است و هیچ تفاوتی هم میان گردشگران زن و مرد از لحاظ نگرش آنها در مورد جاذبه های مقصد گردشگری وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
"توزیع فراوانی نسبی متغیر انگیزه های جذب کننده بعد تسهیلات معرف ها بالا متوسط پایین کل فراوانی درصد فراوانی درصد فراوانی درصد فراوانی درصد 1- کاهش هزینه عوارض گمرکی برای ورود و خروج کالا 81 0/27 62 7/20 157 3/52 300 100 2- فرصت های تفریحی 132 0/44 47 7/15 121 3/40 300 100 3- اخذ ویزا با تسهیلات ویژه 40 5/13 73 6/24 184 9/61 297 100 4- تخفیف در هزینه های هتل 121 6/40 58 5/19 119 9/39 298 100 5- تخفیف در هزینه های حمل و نقل 42 0/14 49 4/16 208 6/69 299 100 6- وجود نیروهای متخصص جهت راهنمایی گردشگران 213 5/71 40 4/13 45 1/15 298 100 7- مناسب و کافی بودن تسهیلات بهداشتی و خدماتی 94 3/31 54 0/18 152 7/50 300 100 8- اعطای هدایا ، کوپن یا سایر برچسب های علائمی 140 7/46 41 7/13 119 7/39 300 100 9- اعطای تسهیلات و خدمات پشتیبانی و امداد جاده ای 61 5/20 212 3/71 24 0/8 297 100 10- ارتقای تسهیلات موجود دسترسی هوایی و زمینی 85 3/28 15 0/5 200 7/66 300 100 میزان جذب توریست فرهنگی متغیر وابسته در این تحقیق می باشد که با پنج گویه مورد سنجش قرار گرفته است این متغیر میزان جذب توریست فرهنگی به کشور ایران را نشان می دهد فراوانی هر کدام از گویه ها به همراه درصد معتبر آنها پس از ترکیب در سه سطح بالا ، متوسط و پایین مشخص شده است ."