چکیده:
افزایش تعداد شناورهای با سن بیش از 25 سال یا شناورهای فاقد کارایی لازم تحت پرچم ایران در سال های اخیر، در کنار وجود تقاضا برای اوراق کشتی در منطقه خلیج فارس و دریای عمان، لزوم توجه به این صنعت را بیش از پیش برجسته نموده است. به دلیل اهمیت و ضرورت استقرار صنعت اوراق کشتی در ایران، پژوهش حاضر، با رویکردی ترکیبی، به بررسی جذابیت های استقرار این صنعت از دیدگاه فرصت های موجود پرداخته است. برای استخراج، طبقه بندی و اولویت بندی فرصت ها، پس از مطالعه جامع ادبیات و گردآوری شاخص ها و طبقات احتمالی، نمونه ای 35 نفره از میان مدیران ارشد و میانی و کارشناسان امور دریایی و بندری و همچنین افراد متخصص در موسسات رده بندی ایرانیان و شرکت کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران- ایزوایکو و اساتید این حوزه با نمونه گیری آسان و در دسترس انتخاب گردید و گردآوری داده ها در دو مرحله انجام شد. ابتدا با استفاده از پرسشنامه های باز و مصاحبه، شاخص ها استخراج و پرسشنامه طراحی شد. در مرحله دوم، برای تعیین فرصت ها (آزمون دو جمله ای) و اولویت بندی آن ها (آزمون فریدمن) پرسشنامه در میان نمونه توزیع شد. هفت طبقه برای فرصت ها تعیین شدند که عبارتند از: تقاضای اوراق کشتی، بازار اوراق کشتی، قوانین (سازمان بین المللی دریانوردی)، محیط زیست، نیروی کار، موقعیت جغرافیایی، و سایر عوامل مشخص شد که نیروی کار، مهمترین فرصت برای استقرار این صنعت در ایران است. البته عوامل فرعی مربوط به آن نیز از اهمیت بیشتری برخوردار بودند.
Increasing in numbers of vessels with more than 25 year old or out of order vessels under the flag of Iran in recent years beside current demand for ship recycling in Persian Gulf and Oman sea، highlighted the importance of this industry more than before. In order to importance and urgent of establishing Ship Recycling Industry، this article exploiting a mixed method have surveyed the attractiveness of this industry in the view of opportunities.
For extraction، classification and prioritization of opportunities، after exploring of literature and compiling possible scales and classes، a sample of 35-person among middle and senior managers and Port & Sipping experts in Shipping & Port Organization in Tehran، and Ports of Shahid Rajaee،Shahid Bahonar، Chabahar، and also professionals in Iranian Ranking Co.،Shipbuilding & offshore Industries of Iran-Isoico and professors of this field،using convenience sampling were selected; data gathering has been done in two phases، using open questionnaires and interviews firstly، the scales have been extracted and a questionnaire designed، secondly، to determine opportunities (T tests) and prioritization (Friedman test)، the questionnaire has been distributed among the sample; seven categories for the opportunity identified included: demand for Ship Recycling، Ship Recycling Market،IMO rules، Biological Environment، Labor، Geographical Position and others، finally it has been appeared that Labor is the most important opportunity for establishing this industry in Iran that albeit the subcategories of this Factor owned the most importance among other factors.
خلاصه ماشینی:
"یاردها و حوضچههای خشک ساخت و تعمیر کشتی کشور،که غیرفعال هستند،میتوانند به احداث و توسعه این صنعت کمک شایانی کنند با توجه به نتایج پژوهش و مشخص شدن فرصتهای موجود در کشور برای استقرار صنعت اوراق کشتی،پیسشنهادهای زیر ارائه میشود: -اقدام به اوراق کشتیهای غرق شده با هدف فرار از رقابت قیمتی خرید کشتی -اجرای این صنعت طبق کنوانسیون هنگکنگ و قوانین محیط زیستی کشور برای خارج کردن رقبای آسیایی از بازار اوراق کشتی -دعوت از متخصصین کشورهای موفق در این زمینه -اطلاعرسانی با هدف معرفی صنعت اوراق کشتی و جلب اطمینان و ایجاد انگیزه برای همکاری و مشارکت -حمایت دولت از خرید کشتیهای اوراقی با اعطای یارانه -اجرای طرحهای مطالعاتی برای کاهش هزینه تمام شده اوراق کشتی -ارائه خدمات یا اعطای تسهیلات به صاحبان کشتیهای اوراقی -جلبنظر سازمانها و صنایع مرتبط به منظور مشارکت و همفکری برای اجرای ابن طرح -بررسی و مطالعه قوانین جدید مربوط به اوراق کشتی با توجه به امکانات و شرایط موجود در کشور -استفاده از نظرات متخصصین،کارشناسان و صاحبنظران -به کارگیری تکنولوژی روز برای کاهش هزینه عملیاتی اوراق کشتی -جلب حمایت ملی از طریق تأکید بر حفظ پاکیزگی محیط زیست جلوگیری از خروج ارز با جذب تقاضای بازار داخلی -امضای تفاهمنامه با کشورهای توسعهیافته با هدف استفاده از تجارب آنها -جذب تقاضای بازار داخلی و ورود به بازارهای برونمرزی -ورود ارز به کشور از رهگذر صدور آهنآلات اوراقی -ایجاد شرایط و بسترهای محیطی لازم برای جذب نیروهای کارآمد موجود در کشور -برگزاری دورههای آموزشی در داخل و خارج با هدف افزایش سطح دانش نظری و عملی -همکاری مشترک با مراکز بزرگ و موفق اوراق کشتی -استفاده از حوضچههای کشتیسازی با هدف تأمین زیرساختهای لازم با توجه به گستره بزرگ صنعت اوراق کشتی،زمینههای پژوهشی در این صنعت،بسیار زیاد است و محققین میتوانند در بخشهای مختلف به تحقیق بپردازند."