چکیده:
پورانهها، که در دستهبندی کلاسیک متون هندویی در گروه متون سمرتی(غیر منزل) جای داده دارند، از جمله تأثیرگذارترین متون هندویی در شکلدهی هندسۀ فکری و نظام الاهیاتی هندوئیسم متأخر و معاصر به شمار میروند. پورانهها با نگاهی وحدت وجودی به جهان و با قرار دادن موجودات در سلسله مراتب تجلیات برهمن، خدایان متکثر هندویی را در یک نظام الاهیاتی واحد میگنجاند و به کارکردهای متنوع خدایانی که تا آنزمان در ارتباطی نامشخص با هم به سر میبردند، انسجام میبخشد. همچنین پورانهها، با ارائه طرحی از مراحل و مراتب خلقت، که موجودات بر اساس شدت و ضعف معرفت، در یک سلسله طولی قرار دارند، خلقت انسان را در مراحل پایانی و تأمین کنندۀ هدف نهایی برهمن از خلق کائنات معرفی کرده و بدین وسیله، نقشی محوری برای او در نظام هستی رقم میزند. این نوشتار، تلاشی در جهت جهانبینی هندویی، با تکیه بر آموزهها و تعالیم پورانهای، در سه حوزۀ خداشناسی، جهانشناسی، انسانشناسی و نجاتشناسی میباشد.
Puranas (sacred literature of Hinduism) are considered as the most influential Hindu texts in forming the way of thinking and theological system of recent and contemporary Hinduism. These texts، according to classical classification of Hindu texts are among the Smruti (unrevealed). Purana texts، with their pantheistic view of the world and by putting thecreatures in the hierarchy of Brahman's manifestation، incorporate multiple Hindu gods into a single theological system(and foster harmony between different gods' functions which did not have clear relationships by then. Furthermore، these texts، by providing an idea about the stages and ranks of creation in which creatures are placed in a linear hierarchy in terms of their high and low degree of knowledge، consider that man's creation is positioned in the final stages of the hierarchy of Brahman's final aim of creating creatures، hence granting man a central role in the universe. The present paper tries to make a coherent Hindu world view، based on Purana doctrinesand teachings in three domains of theology، anthropology، and soteriology.
خلاصه ماشینی:
"با این حال، این عناوین پنجگانه در ده موضوع با جزییات بیشتری به شرح ذیل، تفصیل داده شده است: 736 ـ خلقت اولیه در مورد اینکه آیا خداوند تنها اجزای ظریف جهان مادی را خلق کرده است یا عناصر اصلی آنرا؛ ـ خلقت ثانویه، در طی آن، برهما یعنی اولین مخلوق 737 ، اجزای اولیه عالم را برای ایجاد جهان هستی، به کار بسته است؛ ـ شیوهای که خداوند، جهان را به وسیلۀ امکانات متنوعش، قوانین اخلاقی و مخلوقات نگهداری میکند؛ ـ جزییات پیچیدۀ رابطۀ خویشاوندی، به ویژه بین خداوند و سرسپردگانش؛ ـ جزییات اجداد و نیاکان بشر، به همراه سرگذشت و تاریخ فرمانروایان مهم جهان؛ ـ تشریح تکالیف موجودات زنده در مراحل مختلف وجود، با عنایت ویژه به مسئله «میل»، که یا انسان را اسیر جهان میکند و یا او را رها میسازد، تا دنبالهروی روح خود گردد؛ ـ اطلاعات مفصل در مورد شخصیت خداوند و تنزلهای متعددش؛ ـ انحلال کل انرژی خداوند، به همراه توصیفی از نابودی عالم؛ ـ انواع گوناگون رستگاری و نحوۀ دستیابی به آنها؛ ـ هدف نهایی معرفت از جمله توصیف مفصلی از وجود اعلی.
3. از دید متون پورانهای، جهان هستی مشتمل بر مخلوقاتی به نام انسان است که قادرند با تکیه بر ظرفیتهای منحصر به فرد معرفتی، که آنها را از دیگر موجودات ممتاز میکند، به سر کائنات، که همان برهمن و ذات متعالی نهفته در پس نمودهای ظاهری عالم است، پی برده و با اتحاد با آن، به مقام الوهی نایل شده و به علم مطلق، خرسندی، معرفت ازلی، آزادی مطلق، قدرت نافذ و قدرت نامحدود دست یابند."