چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه دینداری و خودشناسی با شکلگیری هویت است. این پژوهش به شیوه کتابخانهای انجام شده است. بر اساس یافتههای حاصل از این پژوهش، هویت یک ساختار روانی ـ اجتماعی پیچیده است که از دیرباز توجه جامعهشناسان و روانشناسان را به خود جلب کرده است. نوجوان در این دوره، باید به تعریف مناسبی از «خود» دست یابد که منحصر به فرد و مجزای از دیگران باشد و سازگاری شخصی و اجتماعی را برای او فراهم آورد. تعیین هویتی که با تواناییها، انتظارات و توقعات فرد ناسازگار باشد، سبب ایجاد بحران میشود و فرد را با مشکلاتی در زندگی اجتماعی روبهرو میسازد. دین نقش اساسی در تکوین هویت دارد. گرایشهای مذهبی به عنوان یک پایگاه هویتی پرقدرت میتواند مسیر تکامل را به نوجوان نشان دهد.
خلاصه ماشینی:
"جوانانی که به هویت خود دست یافتهاند و یا برای دستیابی به هویت تلاش میکنند، از احساس عزتنفس بالاتری برخوردارند، شباهت زیادی بین خودآرمانی و خودواقعی آنها وجود دارد، در استدلال اخلاقی پیشرفتهتر هستند، وقت بیشتری صرف تفکر درباره خود میکنند و در نشان دادن خودواقعی خویش به دیگران اطمینانخاطر بیشتری دارند.
544 بحران هویت انتخاب اصطلاح «بحران هویت» برای انتقال از نوجوانی به بزرگسالی، اشاره به حساسیت این دوران دارد؛ زیرا در این دوران است که فرد یا موفق به تعریفی مناسب و قابل قبول از خود میشود که با شرایط فردی و اجتماعی او هماهنگ است و یا اینکه دچار سردرگمی میگردد.
562 بر این اساس، از دیدگاه تاجفل، هویت اجتماعی عبارت است از آن بخش از برداشت یک فرد از خود که از آگاهی او نسبت به عضویت در گروه یا گروههای اجتماعی همراه با اهمیت ارزشی و احساسی منظم به آن عضویت سرچشمه میگیرد.
563 از دیدگاه گی روشه، هر شخص به وسیله محیطهای مختلفی که بدان تعلق دارد یا بدان رجوع مینماید، هویت خود را توسعه میبخشد؛ یعنی او میتواند تعریفی از آنچه به عنوان شخص فردی یا اجتماعی است برای خود و دیگران ارائه نماید.
رشد روانی ـ اجتماعی به استقلال از والدین، صمیمیت با دوستان، تعهدات نسبت به جامعه، دستیابی به هویت و فهم جدیدی از خود منجر میگردد و بدین ترتیب، پایگاه اجتماعی در میان بزرگسالان برای نوجوان فراهم میشود.
ـ مربی، مهرانگیز، بررسی رابطه بین سبکهای تفکر و هویت با روشهای کنار آمدن در میان نوجوانان پیشدانشگاهی مرودشت، پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی، مرودشت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، 1387."