چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر بازی در میزان یادگیری درس ریاضی دوره ابتدایی است. روش پژوهشی مورد استفاده، روش شبهتجربی از نوع پیشآزمون، پسآزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. نمونه آماری شامل 55 دانشآموز پایه دوم در سال تحصیلی 89ـ88 بود که به شیوه نمونهگیری خوشهای از میان دانشآموزان مدرسه ابتدایی دخترانه کوثر شهر قم انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه «آزمایش» (25 دانشآموز) و «کنترل» (30 دانشآموز) قرار گرفتند. مباحث «زوج و فرد، آموزش ضرب و محور اعداد»، در گروه آزمایش به وسیله بازی، و در گروه کنترل، به شیوه معمولی تدریس شدند. از آزمون tبرای تجزیه و تحلیل نتایج استفاده شد. نتایج آماری نشان دادند که روش تدریس مبتنی بر بازی در یادگیری مسائل ریاضی مؤثرتر است.
خلاصه ماشینی:
"698 از اینرو، محقق به دنبال پاسخ به این سؤال است که آیا استفاده از بازی میتواند موجب یادگیری بهتر درس ریاضی در دوره ابتدایی شود؟ روش پژوهش در این پژوهش، که از نوع تحقیقات شبه تجربی است، از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه آزمایش و گواه استفاده شده است.
برای بررسی فرضیه پژوهش، یعنی «میزان یادگیری مسائل ریاضی در دانشآموزانی که به روش بازی آموزش میبینند بالاتر از دانشآموزانی است که به روش معمولی آموزش میبینند»، از تفاضل میانگین نمرات پیشآزمون با پسآزمون گروه آزمایش و گروه گواه استفاده شد.
پیشنهادی برای به کارگیری یافتهها از آنرو که تحقیق نشان داد: آموزش از طریق بازی میزان یادگیری مطالب ریاضی دانشآموزان را افزایش میدهد، توصیه میشود این نوع آموزش در برنامهریزی آموزشی استفاده شود؛ یعنی آموزش به وسیله بازی در کلاس درس ریاضی یا کلاسهای دیگر پیاده شود و معلمان نیز در این مورد آموزش ببینند و در ساعات معین از آموزش به وسیله بازی استفاده نمایند.
العلاقات الحرة بین الرجل والمرأة فی التعالیم الدینیة ومبادئ علم النفس محمد زارعی توبخانة الخلاصة: تتناول هذه المقالة دراسة واقع الصلة الحرة بین الرجل والمرأة حسب الأصول الدینیة ومبادئ علم النفس، وذلک بأسلوب تحلیلی – نظری، حیث قام الکاتب أولا بالتطرق إلی بیان أسس المیول التی تدفع بالإنسان إلی بناء علاقة مع الجنس المخالف من ناحیة فسلجیة ونفسیة ودینیة، وبعد أن ذکر آراء المؤیدین للصلة الحرة، تناولها بدارسة نقدیة من منظار دینی وفی إطار علم النفس، ومن ثم بین النظریة الإسلامیة بهذا الصدد."