چکیده:
هدف این پژوهش آن بود که تئوری هیجانات مثبت از دیدگاه اسلام را بررسی نماید. پرسش های اساسی عبارت بود از اینکه: 1. کارکرد هیجانات مثبت چیست؟ 2. الگوی هیجانات مثبت کدامند؟ روش پژوهش، کتابخانه ای است که پس از شناسایی و استخراج مفاهیم مربوطه از متون اسلامی، به تحلیل محتوای آن پرداخته شد. نتایج نشان داد که هیجانات مثبت موجب «بسط برانگیختگی توانمندی» می شوند؛ روان انسان را از انقباض خارج کرده و گسترش می دهند؛ انسان را از خمودی خارج ساخته و برانگیخته می کنند؛ و ناتوانی را از بین برده و انسان را برای انجام امور، آماده و توانمند می سازد. الگوی هیجانات مثبت از دیدگاه اسلام سه ویژگی دارد: 1. همه ابعاد مادی و معنوی انسان را شامل می شود؛ 2. باید متوازن بوده و هر کدام از ابعاد، هیجان مناسب خود را داشته باشند و 3. نباید پیامد منفی داشته باشند وگرنه نتیجه معکوس خواهند داد.
The purpose of this study was to examine the theory of positive emotions. The main questions were: 1) What is the function of positive emotions? 2) What are the patterns of positive emotions? The author of the present research study first tries to identify and extract the relevant concepts of Islamic texts. He then makes an analysis of their contents. Results showed that positive emotions lead to "develop - arousal - potency"; make human mind at ease، cause people to become more creative، eliminate their disabilities، make them ready and capable. Pattern of positive emotions from the viewpoint of Islam has three characteristics: 1) includes all material and spiritual dimensions of man; 2) must be balanced and each of the dimensions، your emotions are appropriate; 3) should not have negative consequences. Otherwise the result will be reversed.
خلاصه ماشینی:
2 ابن فارس، در تعريف ماده نشط از دو واژه اهتزاز و حرکت استفاده مي کنـد (ابـن فـارس، ١٤٠٤ق، ص٩٩٤) و «نشاط» را حالتي شناخته شده در انسان مـيدانـد کـه بـه دليـل وجـود ١ (به تصویر صفحه مراجعه شود) اهتزاز، حرکت ، چنين واژهاي براي بيان آن انتخاب شده است .
بـه نقـل رسـول خدا(ص) در صحف حضرت ابراهيم (ع) نيز بـه ايـن مسـئله پرداختـه شـده و ويژگـي فـرد (به تصویر صفحه مراجعه شود) خردمند در اين دانسته شده که زمان خود را به چهار قسم تقسيم کند؛ مناجات، خودارزيابي، تفکر در آفرينش خدا و لذتهاي حلال؛ و دربارٔە لذتهاي حلال چنـين آمـده اسـت : «...
الف ) گستره هيجانات مثبت برخي از روايات به معرفي مصاديق پرداخته اند و بررسي اين متون نشان ميدهد که در الگوي هيجانات مثبت ، نگاهي همه جانبه وجود دارد؛ يعني همه ابعاد وجودي انسان هيجان خـاص ١ (به تصویر صفحه مراجعه شود) خود را دارند و همه ابعاد نياز به هيجان دارند و براي تحقق يک هيجان کامل ، بايد همه ايـن ابعاد، هيجان خاص خود را تجربه کنند.
١ (به تصویر صفحه مراجعه شود) پوست و لامسه ، بعد ديگري از انسان است که لذت مربوط به خود را مي طلبد و ميتواند موجب نشاط گردد.
رسـول خـدا(ص) ديـدار بـا بـرادران را يکـي از خرسنديهاي دنيوي مؤمن ٥ و امام علي(ع) آن را مايه آباداني قلب مـؤمن مـيدانـد٦ و امـام باقر(ع) نيز درباره نقش روابط اجتماعي در نشاط مي فرمايـد: «ديـدار دوسـتان، مايـه نشـاط ١ (به تصویر صفحه مراجعه شود) است ».