چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه هوش هیجانی، خویشتن داری و تعهد سازمانی مدیران آموزشی مدارس متوسطه است. روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. گروه نمونه، پنجاه و نه نفر از مدیران بودند که با روش نمونه گیری تصادفی نظام مند انتخاب شدند. مدیران زن، 27 نفر و مدیران مرد، 32 نفر بودند. داده ها با استفاده از پرسشنامه های هوش هیجانی عزیزی (1387)، خویشتن داری نیک منش (1386) و تعهد سازمانی مودی، استیرز و پورتر1 جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها، به طور همزمان از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین هوش هیجانی و خویشتن داری و نیز بین هوش هیجانی و تعهد سازمانی مدیران آموزشی، همبستگی مثبت و معنی داری وجود دارد. بین خویشتن داری و تعهد سازمانی مدیران آموزشی نیز رابطه معنی داری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که هوش هیجانی و خویشتن داری، پیش بینی کننده تعهد سازمانی مدیران آموزشی است. دو متغیر مذکور توانسته است 18/0 از تغییرات تعهد سازمانی را برای مدیران مرد پیش بینی کند.
خلاصه ماشینی:
"اما نتایج پژوهش در مورد مردان در جدول (3) نشان میدهد که ضریب همبستگی هوش هیجانی مدیران آموزشی مرد با تعهد سازمانی آنها، برابر با 44/0R= است که در سطح 01/0P≤ معنیداری وجود دارد.
جدول (4): خلاصه ماتریس همبستگیهای بین متغیرهای پژوهش در مردان (رجوع شود به تصویر صفحه) منبع: یافتههای پژوهش 05/0 p≤ * 01/0 p≤* * 32 N= همچنین بررسی الگوی رگرسیون مربوط به رابطه بین متغیرها در گروه نمونه مردان که در جدول (4) بیان شده است، میدهد که متغیرهای هوش هیجانی و خویشتنداری توانسته است 18/0 از تغییرات تعهد سازمانی مدیران آموزشی مرد را پیشبینی کند.
بتای استاندارد مربوط به هوش هیجانی، 41/0 و بتای استاندارد مربوط به متغیر خویشتنداری 15/0 است و معادله رگرسیون بر اساس آن به صورت زیر است: هوش هیجانی 41/0 Z + خویشتنداری 15/0Z = تعهد سازمانی برای بررسی تفاوت متغیرهای پژوهش با توجه به نقش سطوح تحصیلی، از تحلیل واریانس استفاده شد که نتایج نشان داد بین مدیران دارای مدرک تحصیلی در سه مقطع فوق دیپلم، لیسانس و فوق لیسانس به لحاظ هوش هیجانی 034/0F=، 71/0 P>=، 56 و 2df=، 05/0P>)، خویشتنداری (09/0F=، 91/0 P>=، 56 و 2df=، 05/0P>) و تعهد سازمانی (03/0F=، 96/0 P>=، 56 و 2df=، 05/0P>) تفاوت معنیداری وجود ندارد.
در پرسش چهارم پژوهش، بررسی اثر متغیرهای جمعیتشناختی بر رابطه هوش هیجانی و خویشتنداری و تعهد سازمانی مدیران آموزشی مورد توجه است که نتایج پژوهش نشان داد بین متغیرهای پژوهش و سن، در زنان و مردان رابطه معنیدار وجود ندارد، ولی رابطه بین جنسیت و متغیرهای پژوهش، مثبت و معنیدار است و جنسیت نقش مؤثری بر متغیرهای پژوهش دارد."