چکیده:
هدف از این پژوهش یافتن پاسخی برای این سوال بود که آیا «روش کلی جدید» که ویژگی اصلی آن «خواندن مقدم بر نوشتن» است اثری بر روی تسهیل اکتساب خواندن اولیه کلمات و حروف دارد یا خیر. در این پژوهش آزمودنی ها در دو آزمون متفاوت شرکت کردند. در آزمون یک، 86 دانش آموز (48 پسر و 38 دختر ) اول ابتدایی دارای نقص شنوایی از مدارس ابتدایی ناشنوایان شهر تهران که سوادآموزی به آنها بر اساس روش «خواندن مقدم بر نوشتن» بود و 100 دانش آموز (50 پسر و 30 دختر) اول ابتدایی فاقد نقص شنوایی از مدارس ابتدایی مناطق پنج گانه آموزش و پرورش شهر تهران که بو طور تصادفی نمونه گیری شده بودند و در آزمون دو، 77 دانش آموز (47 پسر و 30 دختر) فاقد نقص شنوایی از آزمودنی های آزمون یک شرکت داشتند. نتایج حاکی از وجود تفاوت معنی دار بین این دو گروه از نظر دست یابی به مهارت در خواندن کلمات و حروف جدید به صورت اکتشافی و قبل از آموزش مستقیم آنهاست . به بیان دیگر ، قرار گرفتن در معرض شکل نوشتاری کلمات و حروف قبل از آموزش نوشتاری ، اثر مثبتی بر روی اکتساب اولیه خواندن کلمات دارد. بنابراین پژوهش حاکی از کار آمد بودن روش ((خواندن مقدم بر نوشت)) در سواد آموزی به نو آموزان است.
کلیدواژگان: سوادآموزی ، روش کلی جدید ، خواندن مقدم بر نوشتن
This article brings forth the report of a study on "reading - first" method of "neo - holistic approach" in literacy training. In this study two tests were devised using the first- grade textbook. Both tests were administered to two groups of subjects.The first group for the first test was the experimental one, who had received leteracy training under the reading- first method. This group consisted of 86 (48 male, 38 female) hearing- impaired students from the special schools for the deaf in Tehran.77(47male, 30 female) subjects from this group took part in the second. test. The second group taking part in the first test consisted of l00(50male, 50 female) hearing students sampled randomly from elementary schools of five educational districts of Tehran. This group not being trained under the method, formed the control one, of which 60(30 male, 30 female), sampled randomly took part in the second test. The results being analysed statistically, show a significant difference between the two groups in their performance in reading words and letters which had not been taught formally. Such a result is indicative of. the positive effect of exposure to written material on the acquisition of reading words. In othes words, such a result, supports the effectiveness of "reading first" method in literacy training.