چکیده:
این پژوهش به منظور تعیین اثر بخشی روش آموزش دو جانبه بر درک مطلب خواندن و رشد
اجتماعی دانشآموزان نارساخوان پایه پنجم:ابتدایتی منطقه جوین سبزوار انجام شد. در این
پژوهش از طرح آزمایشی پیشآزمون - پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری این
پژوهش را دانشآموزان نارس خوان پایة پنجم ابتذایی منطقة جوینسبزوار تشکیل میداد. از این
جامنه ۳۲ نفر به صورت تصادفی انتخاب و به دو گروه ۱۶ نفری تقسیم شدند. که یگ گروه به
عنوان گروه آزمایش و گروه دیگر گروه کنترل را تشکیل میداد. در اردیبهشت ماه ۱۳۸۱ در گروه
آزمایش روش آموزش دو جانبه به کار بسته شد و گروه کنترل با روش آموزشی معلم (روش
معمولی یا سنتی) آموزش میدید. سپس پس آزمون درک مطلب و رشد اجتماعی از هر دو گروه
ببه عمل آمد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل آزمونهای ریورسال, درگ مطلب شماره ۱
و ۲ و مقیاس بلوغ اجتماعی واینلند بود. برای تحلیل دادهها از آزمونآماری) مستقل به منظور
مقایسه اختلاف میانگینهای پیشآزمون و پس آزمون هر دو گروه استفاده شد. نتایج حاصله
نشان داد که دانشآموزان تارسا خوانی که با روش آموزش دوجانبه آموزش دیده بودند. درک
مطلب و رشد اجتماعی بالاتری نسبت به دانشآموزان تارساخوانی که از روش معمولی معلم
استفاده کرده پودند. از خود نشان دادند.
This study is concerned with the question of the effect of reciprocal teaching on reading comprehension and social maturity of fifth- grade dyslexic students in Joveyn - Sabzevar. The subjects were composed of 32 dyslexic students, sampled randomly and divided in two equal groups of experimental and control ones. The reciprocal teaching was
applied to the experimental group; whereas the control group was just
,-"\
receiving the traditional teaching. In the post - test, the Reversal Test,
Reading Comprehension Tests I and II, and Vineland Social Maturity Scale were administered. The data were analysed statistically, the results of which were indicative of the positive effect of reciprocal teaching on the reading comprehension and social maturity of dyslexic students.