چکیده:
اخلاقی پیامبر و احادیث اخلاقی ایشان, به ویژه احادیث اخلاقی فراوان و کلمات ی نت مه
قصار و خطبههای و سیر اخلاقی ایشان در طول ۵۲ سال پس از پیامبر, حتی بیش از دو و کلام, قابلیت تدوین و استخراج و اجتهاد
پافت. در این زمینه با تکیه بر احادیت اخلاقی نهحالبلاغه سعی در آرائفمسنجم از
روشنگری همه جانبه آن حضرت در ابعاد مورد بحث در باب اخلاق داریم. آبعادی
که مورد توجه قرار گرفتهاند به اختصار عبارتند از: تعریف مفاهیم اخلاقی؛ نصحیح
مفاهیم اخلاقی! ترجیح اهم بر مهم در اخلاق؛ طرح اخلاق استدلالی
The moral school of Islam found the position of derivation ، deduction and compilation of its teachings even higher than the two fields of jurisprudence and theology in the first century thanks to the enlightening verses of the Quran، the moral conduct of the holy prophet and his ethical traditions، and in particular the large number of ethical traditions، maxims ، and sermons of Imam Ali and his moral conduct in the whole span of 25 years
after the Prophet .Relying on the ethical traditions of Nahj al-Balagha ، this article is an attempt to present a coherent picture of his all- out enlightenment in the field of ethics. The issues discussed in the article are as follows: definition of ethical concepts، modification and correction of ethical concepts، preference of more significant ethical items to significant ones، and devising demonstrative ethics.
خلاصه ماشینی:
"نکتۀ مهم در تفکر شیعی نقش محوری امامعلی بن ابی طالب علیه السلام در تدوین و بنیانگذاری مکاتب حکمی-کلامی،اخلاقی-تربیتی و فقهی-حقوقی مکتب شیعی است که برآورد این نقش محوری در هرکدام از ابعاد مزبور نیازمند بحثی مجزا است.
در این نوشتار به بررسی پایهگذاری مکتب اخلاقی اسلام توسط امیر المؤمنین علیه السلامآنگونه که در نهج البلاغه انعکاس یافته میپردازیم و ابعاد همهجانبۀ آنرا به اجمالمورد ارزیابی قرار میدهیم.
این تعریف بیانگر نقش مهم قلب و باور قلبی،عمل و تجلی باور در رفتار،زبان و اقرار زبانی در پیدایش و رشد پدیدۀ ایمان در نفس فرد است که در کنارجملهای دیگر که فرمود: الأیمان علی أربع دعائم:علی الصبر،و الیقین،و العدل،و الجهاد...
به تعبیر دیگر ابن میثم این سخن را در صدد ارائۀ معیاری عام برای ارزیابیکارهای جاهلانه نمیداند،بلکه چنین تعبیری مانند آنست که گفته شود غیرشجاع یا ترسو یا متهور است.
اما ابن میثم و مغنیه از بین شارحان قدیم و جدید نهج البلاغه این نکتهرا متذکر شدهاند که مطلب مزبور از قضایای مظنونه و حکم غالب است نههمیشگی و قطعی.
به عنوان مثالهنگام تعارض بین راستگویی و به تهدید افکندن جان بشر و نفسی محترم یابه هنگام به تهدید افتادن مال یا آبروی او،در کدام حالت راستگویی و در کدامحالت حفظ ارکان یاد شده ارجحیت پیدا میکند؟ در این باب میتوان به نمونههایی از ترجیح ارزشها و افعال و احکام اخلاقیمقایسۀ آنها در بیانات امیر المؤمنین علیه السلام استشهاد نمود: 3-1."