چکیده:
بسته بندی یک محصول ترکیبی از عناصر گوناگون است که هر کدام از آن ها می توانند در ایجاد تصویر مشخصی در ذهن مصرف کننده مؤثر باشند. این پژوهش با هدف نشان دادن تاثیر مستقیم دو عنصر تصویری بسته بندی: رنگ و شکل بر دو تداعی نمادین (شخصیت شناسه) و کارکردی ( باورها در مورد شناسه) مربوط به تصویر شناسه در صنایع غذایی، شکل گرفته است. برای دستیابی به این هدف، با انجام مراحل مختلفی فرضیه های پژوهش با استفاده از نرم افزار spss مورد آزمایش قرار گرفت و با روش های آزمون t و تحلیل واریانس چندگانه داده ها تجزیه و تحلیل شد. بررسی ها نشان داد که باورها در مورد شناسه و همچنین ابعاد شخصیت شناسه از تغییر رنگ و شکل بسته بندی تاثیر می پذیرند. نتایج نشان می دهد که عناصر تصویری بسته بندی متغیرهایی هستند که می توانند در ایجاد و انتقال یک تصویر مشخص از شناسه تاثیرگذار باشند. تداعی هایی که با این ویژگی های ظاهری ایجاد می شوند، سیاست های ارتباطی و تصمیم های مربوط به جایگاه یابی یک کالا را در رده های گوناگون کالا شکل می دهند. کاربرد اصلی این پژوهش پاسخ دادن به سختی های پیش روی مدیران شناسه و طراحان در مجسم کردن و انتقال پیام های شناسه از طریق ویژگی های فیزیکی است. داشتن درک بیشتر از تاثیر جنبه های بصری به آن ها این امکان را می دهد تا محتوای پیام های خود را بهتر جهت دهی کنند و جایگاه مناسب تری را در برابر شناسه های رقیب بیابند.
خلاصه ماشینی:
این پژوهش با هدف نشان دادن تأثیر مستقیم دو عنصر تصویری بسته بندی: رنگ و شکل بر دو تداعی نمادین (شخصیت شناسه ) و کارکردی ( باورها در مورد شناسه ) مربوط به تصویر شناسه در صنایع غذایی، شکل گرفته است .
یعنی رنگ و شکل بسته بندی چگونه میتوانند بر ابعاد مختلف شخصیت شناسه و باورها در مورد شناسه اثر داشته باشند؟ به بیان دیگر همان گونه که در شکل ١ دیده میشود، این پژوهش به دنبال آن است که دریابد چگونه عناصر تصویری بسته بندی یک محصول میتواند بر تصویر شناسه در ذهن مصرف کنندگان مؤثر باشد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) آزمون فرضیه ها برای رسیدن به هدف های این پژوهش که بررسی تأثیر رنگ و شکل بسته بندی بر شخصیت شناسه و باورها در مورد شناسه است ، مناسب ترین روش تحلیل واریانس چندگانه میباشد.
هنگامی که این دو بسته بندی هیچ تفاوت ظاهری دیگری به جز شکل گرد و زاویه دار با یکدیگر ندارند، شخصیت های متفاوتی را در ذهن مصرف کننده تداعی میکنند؛ و به طور کلی میتوان گفت که شکل بسته بندی بر شخصیت شناسه تأثیرگذار است .
هنگامی که این دو بسته بندی هیچ تفاوت ظاهری دیگری به جز شکل گرد و زاویه دار با یکدیگر ندارند، باورهای متفاوتی را در ذهن مصرف کننده تداعی میکنند و در به طور کلی میتوان گفت که شکل بسته بندی بر باورها در مورد شناسه تأثیرگذار است .