چکیده:
تحقیقات مدیریت با چالش های فراوانی روبروست به گونه ای که اثربخشی این تحقیقات تحت تاثیر توجه و یا عدم توجه به این چالش ها می باشد. یکی از مهم ترین این چالش ها، چالش روش شناسی انجام پژوهش ها در زمینه های مختلف مدیریت است. به عقیده بسیاری از صاحب نظران علم مدیریت ایران، ضعف روش شناسی یکی از نقاط ضعف پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری در کشورمان می باشد. در این بین یکی از موضوعات رایج در حوزه تحقیقات مدیریت بازاریابی، رضایت مشتری است؛ لذا با این هدف در این مقاله با استفاده از روش شناسی فرا روش به نقد و آسیب شناسی روش شناسی تحقیقات انجام شده در حوزه عوامل موثر بر رضایت مشتری در تعدادی از دانشگاه های دولتی تهران پرداخته شده است. ابزار این تحقیق چک لیست بوده و جامعه آماری تحقیق شامل 35 پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری است. نتایج نشان داد که پایان نامه های بررسی شده از نظر ملاحظات نمونه گیری، ذکر ابزار گردآوری داده ها و خود روش شناسی به طور اخص دارای مشکلات اساسی بوده اند.
خلاصه ماشینی:
"چشمانداز مدیریت بازرگانی شماره 6-پیاپی 39-تابستان 1390 ص ص 164-141 فرا روش تحقیقات انجام شده در زمینه عوامل مؤثر بر رضایتمشتری:تحلیل اسنادی پایاننامههای کارشناسی ارشد و دکتریدانشگاههای دولتی تهران مجتبی محمدنژاد شورکایی{o*o}،مجتبی جشنی آرانی{o**o}،حمید رضا یزدانی{o***o} چکیده {IBتحقیقات مدیریت با چالشهای فراوانی روبروست بهگونهای که اثربخشی این تحقیقات تحت تأثیر توجهو یا عدم توجه به این چالشها میباشد.
دراین بین یکی از موضوعات رایج در حوزه تحقیقات مدیریت بازاریابی،رضایت مشتری است؛لذا با اینهدف در این مقاله با استفاده از روششناسی فرا روش به نقد و آسیبشناسی روششناسی تحقیقاتانجام شده در حوزه عوامل مؤثر بر رضایت مشتری در تعدادی از دانشگاههای دولتی تهران پرداخته شدهاست.
روشهای تجزیه و تحلیل دادهها برای شناسایی نقاط ضعف و قوت روششناسیهای تحقیقات گذشته از آمار توصیفی ساده بهصورت فراوانی و نمودارهای ستونی استفاده شده است.
*اکثر تحقیقات انجام شده کمی بوده است نه کیفی،که این امر ناشی از حاکم بودن پارادایمپوزیتیویسم در عوامل مؤثر بر رضایت مشتری است.
*در دو مورد از پایاننامهها تعداد اعضای جامعه مشخص و محدود است اما روش نمونهگیریتصادفی خوشهای ذکر شده و این درحالی است که نمونهگیری خوشهای برای جامعه نامحدودمورد استفاده قرار میگیرد.
بحث،نتیجهگیری و پیشنهادات این مقاله با استفاده از شیوه فرا روش 35 پایاننامه کارشناسی ارشد و دکتری در زمینه عواملمؤثر بر رضایت مشتری را از منظر تناسب و درستی روشهای تحقیق که شامل نوع رویکرد،روشهای نمونهگیری،روش نوشتن فرضیهها،متغیرها،جامعه و نمونه و سایر مباحث مربوط بهبحث روششناسی است،مورد بررسی قرار داد.
sledom xedni noitcafsitas remotsuc lanoitan fo erutuf dna noitulove ehT."