چکیده:
در این مقاله سعی شده است مدل های پیش بینی برخی سازمان هـای اطلاعـاتی در خصوص بی ثباتی سیاسی مورد آزمون علمی قـرار گرفتـه و علـل ناکارآمـدی آنهـا در پیش بینی دقیق تحولات خاورمیانه تبیین شود. مطابق فرضیه مقاله ، مدل های پیش بینـی کمی سازمان های اطلاعاتی ، به دلیل اتکا به همبستگی به جای علیت و فقدان شـناخت عمیق از کیس ها و جامعه آماری خود، از قابلیت کمتری برای پیش بینی دقیق تحـولات اجتماعی برخوردارند. برای آزمون ایـن فرضـیه بـه صـورت علمـی ، ابتـدا پـیش بینـی مدل های کمی برخی از سازمان های اطلاعاتی در خصوص تحولات خاورمیانه ارزیابی شده و سپس مدل کیفی رقیب برای پیش بینی بی ثباتی سیاسی ابداع شده است .
This article tries to evaluate some prediction modles of intelligence agencies on political instability، and explain their failure in predicting recent Middle East developments. Author، in his hypothesis، claims that quantitative prediction modles of intelligence agencies because of reliance on correlation rather than causation، and lack of adequate knowledge of their cases، has a limited capability for prediction. To evaluate his hypothesis، author describes quantitative modle’s prediction of Middle East developments and then compares it with his own qualitative model’s prediction.
خلاصه ماشینی:
برای آزمون ایـن فرضـیه بـه صـورت علمـی ، ابتـدا پـیش بینـی مدل های کمی برخی از سازمان های اطلاعاتی در خصوص تحولات خاورمیانه ارزیابی شده و سپس مدل کیفی رقیب برای پیش بینی بی ثباتی سیاسی ابداع شده است .
سپس ، متغیرهای شناسایی شده در یـک مـدل جهانی با استفاده از روش «تحلیل مقایسه ای کیفی فازی » تحت آزمـون تجربـی قـرار گرفتـه و علت های اصلی بی ثباتی سیاسی در مطالعه بین کشوری با مقایسه ١٨٣ کشور جهـان شناسـایی می شود.
pp ,٢٠١٠ ,Cole &Marshall )؛ مدل بی ثباتی سیاسی سازمان اطلاعاتی آمریکا به صورت ذیل است : مشروعیت کارآمدی امنیتی سیاسی اجتماعی اقتصادی ریسک بی ثباتی سیاسی بر اساس پیش بینی کارگروه بی ثباتی سیاسی سازمان سیا، پس از سال ٢٠١٠، چهـار کشـور جیبوتی ، عراق ، الجزایر و یمن بیش از سایر کشورهای خاورمیانه در معرض بی ثبـاتی سیاسـی بودند؛ در حالی که فقط کشور یمن دچار بی ثباتی شد.
داده های سری زمانی کـه بـرای انـدازه گیـری متغیرهـای مسـتقل استفاده شده است ، از پایگاه اطلاعاتی مؤسساتی مانند بانـک جهـانی (٢٠١٢ ,World Bank) و مؤسسات وابسته (٢٠١٢ ,Mastruzzi &Kaufmann, Kraay, )، سـازمان ملـل متحـد United) (٢٠١١ ,Nations ، وزارت خارجه آمریکا (٢٠١٢ ,United States Department of State)، خانه آزادی (٢٠١١ ,Freedom House)، بنیــاد صــلح (٢٠١١ ,Fund for Peace)، بنیــاد هــریتیج (٢٠١٢ ,Heritage Foundation)، اکونومیســت (٢٠١١ ,Economist Intelligence Unit) و دانشگاه هایی مانند کالیفرنیا (٢٠٠٣ ,Kurlat &Alesina, Devleeschauwer, Easterly, )، زوریخ (٢٠١٢ ,Dreher)، بینگهامتون (٢٠١١ ,Richards &Cingranelli ) و تـامپر (٢٠١١ ,Vanhanen) جمع آوری شده است .