چکیده:
ار است.خرده آزمون مهارتهای شناختی آزمون گام نخست با پیشرفت در خواندن و خرده آزمون مهارتهای زبانی این آزمون با پیشرفت در ریاضی همبستگی معنیداری دارد.تحلیل کلی نشان میدهد که آزمون گام نخست توانسته دانش آموزان عادی،دیرآموز و کمتوان ذهنی را از هم متمایز کند.نتایج کلی نشان میدهد که آزمون گام نخست یک آزمون روا در سنجش آمادگی تحصیلی نوآموزان در بدو ورود به مدرسه است.
خلاصه ماشینی:
"جدول 2-توزیع جمعیت نمونه براساس گروههای عادی،دیرآموز و کمتوان ذهنی (به تصویر صفحه مراجعه شود) ب-ابزار پژوهش در این پژوهش آمادگی تحصیلی نوآموزان توسط آزمون گام نخست که یک آزمون غربالگری است مورد سنجش قرار گرفت.
جدول 4-توزیع میانگین و انحراف معیار در گروههای عادی،دیرآموز و کمتوان ذهنی (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 5-نتایج تحلیل واریانس برای تفاوت عملکرد گروهها (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 6-نتایج آزمونهای تعقیبی توکی مربوط به گروهها (به تصویر صفحه مراجعه شود) *معناداری در سطح (P>0/05) فرضیه سه بین نمرات آزمودنیها در مقیاس گام نخست و پیشرفت تحصیلی آنان رابطه وجود دارد.
برای بررسی فرضیه 4 از همبستگی پیرسون استفاده گردید مقدار ضریب همبستگی بدست آمده برابر r-0/27 بود که در سطح آلفای 0/10 از لحاظ آماری معنادار است و نشان میدهد بین حیطه شناختی و پیشرفت در ریاضی رابطه معناداری وجود دارد.
برای بررسی این فرضیه نیز از همبستگی پیرسون استفاده گردید مقدار ضریب همبستگی بدست آمده r-0/47 بود که در سطح آلفای P>0/01 به لحاظ آماری معنادار است و نشان میدهد بین حیطه زبانی و پیشرفت در خواندن رابطه وجود دارد.
جدول 8-نتایج همبستگی دوبهدوی حیطههای آزمون گام نخست و پیشرفت تحصیلی (به تصویر صفحه مراجعه شود) **معناداری در سطح P>0/01 *معناداری در سطح P>0/05 بحث و نتیجهگیری یافتههای این پژوهش نشان میدهد که بین خرده آزمونهای گام نخست همبستگی معناداری وجود دارد و براساس آلفای محاسبه شده آزمون از یک انسجام درونی و در نتیجه روایی برخوردار است."