چکیده:
هدف از پژوهش حاضر شناسایی رابطه میان سبک رهبری روسای آموزشکده های فنی استان تهران و رضایت شغلی کارکنان بر اساس الگوی رهبری تراز پنج کالینز می باشد که در آن 10 آموزشکده فنی و حرفه ای استان تهران مورد بررسی فرار گرفتند. با توجه به روش تحقیق توصیفی – پیمایشی و به منظور گردآوری داده ها از دو پرسشنامه استفاده شده است که پرسشنامه اول ویژگی های رهبری تراز پنج را مورد بررسی قرار می داد و پرسشنامه دوم که میزان رضایت شغلی کارکنان روسای تراز پنج آموزشکده ها در مقایسه با روسای غیر تراز پنج مورد بررسی قرار می داد. میزان پایایی پرسشنامه اول با در نظر گرفتن روش آلفای کرونباخ، 95/0 و پرسشنامه دوم 89/0 بدست آمد. اطلاعات بدست آمده با بهره گیری از آمار توصیفی و استنباطی- از آزمون t استودنت تک نمونه ای، t استودنت برای گروه های مستقل و ضریب همبستگی پیرسون –مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد اگرچه روسای آموزشکده های فنی و حرفه ای از ویژگی های حرفه ای رهبران تراز پنج برخوردار هستند ولی میزان برخورداری آن ها از ویژگی های شخصیتی بسیار پایین است و با توجه به بالا بودن رضایت شغلی کارکنان روسای تراز پنج آموزشکده ها در مقایسه با روسای غیر تراز پنج، این الگو می تواند الگوی مناسبی جهت پیشبرد اهداف آموزشکده های فنی وحرفه ای باشد.
خلاصه ماشینی:
"ولیکن ابتدا باید دانست که چه کسانی و با چه ویژگیهایی جستجو شوند تا با شناسایی آنها ضمن تقویت این الگو سایر رؤسای آموزشکدهها را نسبت به این تراز از رهبری مطلع ساخت و سپس در جهت پرورش مدیرانی تلاش نمود که با عزم و اراده راسخ در جهت بهبود کیفیت محصول و خدمات آموزش عالی و ارتقاء رضایت شغلی کارکنان فعالیت مینمایند شواهد موجود نتایج برخی از پژوهشهای انجام شده در چند سال گذشته حاکی از آن است که علیرغم رشد کمی آموزشهای فنی و حرفهای در وزارت آموزش و پرورش با توجه به تحولات جهانی قرن بیست و یکم از یک سو و نیازهای جامعه داخلی ایران از سوی دیگر نظام آموزش فنی و حرفهای هنوز از کیفیت و کارآیی قابل قبولی برخوردار نیست و از جنبههای گوناگون نیاز به نوسازی و بازسازی دارد.
مهمترین دلیل وجود ناپایداری رهبری تراز پنج در میان رؤسای آموزشکدههای فنی و حرفهای، عدم برخورداری آنها از ویژگیهای حرفهای رهبران تراز پنج است چرا که از یک سو،گرچه برخورداری از ویژگیهای شخصیتی در یک رهبر میتواند منجر به تأثیرگذاری و نفوذ فردی و افزایش رضایت شغلی شود ولیکن عدم برخورداری مدیران از ویژگیهای حرفهای باعث تقلیل مداوم این نفوذ و در نتیجه شکست رهبری در بلندمدت شود.
*با توجه به اطلاعات بدست آمده مبنی بر وجود رهبران تراز پنج در آموزشکدههای فنی و حرفهای میتوان اذعان داشت که برخلاف اعتقاد برخی افراد میتوان از الگوهای مدیریت و رهبری سایر سازمانها(هرچند تجاری و صنعتی)در سازمانهای آموزشی نیز استفاده کرد."