چکیده:
هدف از این پژوهش تاثیر بعد فراشناختی برنامه درسی پنهان بر مهارت خواندن دانش آموزان دختر دوزبانه پایه چهارم ابتدائی شهر اردبیل است. در پژوهش حاضر آموزش راهبردهای فراشناختی برای تقویت مهارت خواندن دانش آموزان انجام گرفته است. جامعه مورد مطالعه، کلیه دانش آموزان دختر پایه چهارم دوره ی ابتدائی سال تحصیلی 90- 89 شهرستان اردبیل بودند که تعداد آن ها 4152 نفر بود. حجم نمونه 100 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند که با آزمون سواد خواندن پرلز (2001 و2005) در دو بعد متون اطلاعاتی و متون ادبی با آموزش راهبردهای فراشناختی طی 14جلسه 45 دقیقه ای ارزیابی شدند. این پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل است جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (فراوانی، میانگین، درصد) استفاده شد. با استفاده از روش تحلیل کوواریانس و آزمون t زوجی در نتایج مشخص شد که: 1- در بعد متون اطلاعاتی، مهارت خواندن دانش آموزان دوزبانه ای که آموزش راهبردهای فراشناخت را دریافت کرده اند، با دانش آموزان دوزبانه ای که این آموزش را دریافت نکرده اند تفاوت معناداری وجود دارد.2- در بعد متون ادبی، مهارت خواندن بین دانش آموزان دو زبانه ای که آموزش راهبردهای فراشناخت را دریافت کرده اند با دانش آموزان دوزبانه ای که این آموزش را دریافت نکرده اند تفاوت معناداری وجود دارد.3- آموزش راهبردهای فراشناخت بر مهارت خواندن دانش آموزان در طول زمان از پایداری مناسبی برخوردار است.
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) براساس اطلاعات حاصل از جدول مذکور میتوان نتیجه گرفت که بکارگیری راهبردهای آموزشی بعد فراشناختی برنامهی درسی پنهان بر مهارت خواندن دانشآموزان دوزبانه در بعد متون اطلاعاتی تاثیر مثبت دارد.
با توجه به شرایط فوق با اطمینان 95 درصد میتوان نتیجه گرفت که بکارگیری راهبردهای آموزشی بعد فراشناختی برنامه درسی پنهان بر بعد متون اطلاعاتی پر مهارت خواندن دانشآموزان دوزبانه تاثیر مثبت دارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)براساس اطلاعات حاصل از جدول مذکور میتوان نتیجه گرفت که بکارگیری راهبردهای آموزشی بعد فراشناختی برنامهی درسی پنهان بر مهارت خواندن دانشآموزان دوزبانه در بعد متون ادبی تاثیر مثبت دارد.
که این میزان مطابق با ملاکهای کوهن بالاتر از حد متوسط است با توجه به شرایط فوق با اطمینان 95 درصد میتوان نتیجه گرفت که به کارگیری راهبردهای آموزشی بعد فراشناختی برنامه درسی پنهان بر بعد متون ادبی مهارت خواندن دانشآموزان دوزبانه تاثیر مثبت دارد.
فرضیه سوم:استفاده از راهبردهای بعد فراشناختی برنامه درسی پنهان با مهارت خواندن(متون اطلاعاتی و ادبی)دانشآموزان دوزبانه از جنبه پایداری در طول زمانی رابطهی مثبت دارد.
لذا میتوان نتیجه گرفت که استفاده از راهبردهای بعد فراشناختی برنامه درسی پنهان بر مهارت خواندن متون اطلاعاتی و ادبی دانشآموزان دو زبانه از جنبه پایداری در طول زمان تاثیر مثبتی دارد.
بیشترین افزایش عملکرد ناشی از آموزش راهبردهای فراشناختی برنامهی درسی پنهان مربوط به فرایند درک مطلب تفسیر و تلفیق ایدههای باشد و استفاده از این راهبردها به میزان قابل توجهی از مشکلات ناشی از درک عمیق و صحیح متن را که در نتایج پرلز به آنها اشاره شده است را برطرف مینماید."