چکیده:
هدف اصلی این پژوهش تعیین عملکرد تحصیلی دانشجویان رشته حسابداری براساس، جنسیت فرد، علاقمندی به رشته مورد نظر، نوع دیپلم، وضعیت تاهل، وضعیت اشتغال و نقش خانواده در انتخاب رشته بود. روش پژوهش کمی ، از نوع پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بود. جامعه آماری تحقیق شامل5070 نفر دانشجویان دوره کارشناسی رشته حسابداری دانشگاه های آزاد اسلامی واحد تهران در سال تحصیلی 90-1389 بوده است. آزمودنی ها 450 نفربوده که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با جامعه آماری انتخاب شدند و با به کارگیری شبکه های عصبی مصنوعی به عنوان یک ابزار قدرتمند درپردازش اطلاعات غیرخطی، مدلی برای پیش بینی تاثیرگذاری این عوامل طراحی شد. پس از طراحی شبکه مطلوب و با استفاده از ملاک تصمیم گیری،حداقل مربعات خطا، نتایج نشان داد که در تعیین عملکرد تحصیلی دانشجویان متغیرهای علاقه، نوع دیپلم و جنسیت از اهمیت بیشتری برخوردارند و متغیرهای وضعیت تاهل و نقش خانواده در انتخاب رشته بترتیب در مراحل بعدی اهمیت قرار می گیرند. متغیر وضعیت اشتغال نیز نسبت به سایر متغیرها دارای کمترین اهمیت می باشد.
خلاصه ماشینی:
"ارزیابی عملکرد تحصیلی دانشجویان حسابداری مبتنی بر هر دو رویکرد سطحی و عمقی است رویکرد سطحی اغلب در مطالعات اولیه حسابداری بررسی شده است و با این موضوع که حسابداری به مهارتهای عددی(ریاضیات مقدماتی)نیاز دارد مورد مطالعه قرار گرفته است اما برای مطالعات در سطوح پیشرفته حسابداری که به مهارت تجزیه و تحلیل نیاز دارد رویکرد عمق مورد بررسی قرار میگیرد(وانگ و چیا4،1996) (2)- yenuG (3)- )NNA(krowteN larueN laitifitrA (4)- aihC & gnoW پژوهشگران عرصه روانشناسی تربیتی یادگیری را از دیدگاههیا مختلف مورد بررسی قرار دادهاند و یافتههای آنان در تبیین پدیده یادگیری به ارائه نظریههای متفاوتی منجر شده است.
سئوالات پژوهش 1-آیا عملکرد تحصیلی دانشجویان رشته حسابداری براساس متغیرهای جنسیت،نوع دیپلم، وضعیت تاهل،اشتغال و میزان علاقهمندی به رشته و توصیه والدین در انتخاب رشته با کمک رویکرد شبکه عصبی قابل پیشبینی است؟ 2-کدامیک از متغیرهای جنسیت،نوع دیپلم،وضعیت تاهل و اشتغال و میزان علاقهمندی به رشته و توصیه والدین در انتخاب رشته از اهمیت بیشتری برخوردار است؟ روش این تحقیق از نظر هدف،کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات،توصیفی از نوع پیمایشی است.
5-در جامعه ما،رشته حسابداری بدلیل داشتن بازار کار مطمئنتر از سایر رشتهها،مورد توجه گروهی از خانوادهها قرار گرفته است،در این پژوهش اهمیت تشویق خانواده در انتخاب رشته حسابداری نیز مورد بررسی قرار گرفت و نتایج نشان داد تشویق خانواده میتواند پس از علاقه،تجربه در ریاضیات،جنسیت و وضعیت تاهل عاملی تاثیرگذار در عملکرد تحصیلی دانشجویان باشد اما از میزان اهمیت متغیرهای قبلی برخوردار نخواهد بود."