چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر آموزش راهکارهای بارش مغزی بر مهارت نوشتاری زبان آموزان اجرا گردید. روش پژوهش شبه آزمایشی و در قالب طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل انجام شد.نمونه پژوهش شامل شصت زبان آموز دخترسطح متوسط بود که بعد از همسان سازی بر حسب توانایی زبانی با آزمون Pet با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب گردیدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (جداول نمودار) و آمار استنباطی (tمستقل) استفاده گردید. مهارت نگارش در ابتدا و انتهای تحقیق بین گروه آزمایشی و گروه کنترل مورد اندازه گیری و مقایسه قرار گرفت. نتایج این تحقیق، نشان داد که آموزش بارش مغزی تاثیر معنی داری بر مهارت نوشتن دانش آموزان داشته است و به معلمان و مدرسان زبان انگلیسی توصیه می شود که به جای روش های فراورده ای از روش های فرایندی در تدریس نگارش استفاده نمایند چراکه رویکرد فرایندی، باعث ایجاد خلاقیت و نگرش عمیق تری در بین زبان آموزان می گردد.
خلاصه ماشینی:
"نتایج این تحقیق،نشان داد که آموزش بار مغزی تاثیر معنیداری بر مهارت نوشتن دانشآموزان داشته است و به معلمان و مدرسان زبان انگلیسی توصیه میشود که به جای روشهای فراوردهای6از روشهای فرایندی7در تدریس نگارش استفاده نمایند چراکه رویکرد فرایندی،باعث ایجاد خلاقیت و نگرش عمیقتری در بین زبانآموزان میگردد.
ادبیات تحقیق در این زمینه پیشنهاد میکند که آموزش میتواند برای گروه و فرد موثر باشد،اما هیچ بررسیای تاکنون تاثیر آموزش بارش مغزی را در دو شکل فردی و گروهی بهطور همزمان امتحان نکرده است.
اکثر تحقیقات انجام شده مربوط به بررسی تاثیر آموزش راهکارها در پیشرفت مهارت خواندن،شنیدن،به خاطر آوردن لغات و یا روند یادگیری بوده است و کمتر درباره مهارتهای تولیدی یعنی نوشتن و صحبتکردن تحقیق صورت گرفته (1) ageV & ocnuR,rudasaB (2) regttoB & ffonabaK (3) iccusaM & elyoC,neitseriF,oiccuP (4) suluaP & hauraB (5) neitseriF (6) tonetnoF (7) slliks gnikniht tnegrevid (8) mahpalC (9) ssoV (10) teuqeH است.
آیا آموزش بارش مغزی موجب پیشرفت مهارت نوشتاری زبانآموزان میشود؟ روش در این پژوهش،با توجه به موضوع آن،مناسبترین روش تحقیق،روش شبه آزمایشی و به کار گیری طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل است.
شکل نمادین طرح پژوهشی حاضر،به قرار زیر است: (به تصویر صفحه مراجعه شود) (1) sdrahciR این امر به کمک تحلیل آماری،تفاوت در عملکرد گروه کنترل و گروه آزمایشی،برحسب روش بارش مغزی صورت پذیرفت.
بهطور خلاصه،این تحقیق نشان داده است که آموزش راهکار بارش مغزی بر عملکرد نوشتاری زبانآموزان سطح متوسط ایرانی تاثیر معنیداری داشته است."