Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی مقایسه ای تحولات شعر معاصر عربی از عصر نهضت به بعد و تحولات شعر معاصر فارسی از عصر مشروطیت به بعد

نویسنده:

ISC (26 صفحه - از 9 تا 34)

کلیدواژه ها :

ایران ،مصر ،شعر عربی ،شعر فارسی ،مشترکات ادبی ،عصر نهضت ،مضامین شعر کودک.‌

Arabic poetry ،Movement era ،Constitutionalism era ،themes ،Iran ،Egypt ،Persian Poetry

کلید واژه های ماشینی : شعر ، عربی ، تحولات شعر معاصر فارسی ، ادبی ، مقایسه‌ای تحولات شعر معاصر عربی ، تحول ، فارسی ، مصر ، سیاسی ، عربی از عصر نهضت

مقاله حاضر مشتمل بر سه بخش است: در بخش نخست، تحولات شعر معاصر عربی از عصر نهضت به بعد بررسی و پس از ذکر عوامل تحول ادبی، دگرگونی های پدیدآمده در شعر عربی و تاثیرپذیری آن از ادب غربی بیان شده است. بخش دوم مقاله، به بررسی عوامل جامعه شناختی تحول ادبی در کشور ما که به بیداری اجتماعی فکری مردم ایران منجر شد و درنهایت، زمینه ایجاد انقلاب مشروطه را فراهم ساخت، اختصاص دارد. در این مورد، دیدگاه های جامعه شناختی باختین و لوتمان مدنظر قرار گرفته و درپی آن، ویژگی های شعر این دوره بیان شده است. در بخش سوم مقاله، اشتراکات ادبی شعر پارسی پس از عصر مشروطه و شعر عربی پساز عصر نهضت بررسی شده که این اشتراکات، هم در بیان عوامل تحول و هم در تحولات ادبی پدیدآمده در شعر هر دو ملت یکسان است.

خلاصه ماشینی:

"در واقع،از این زمان به بعد است که عوامل گوناگونی همچون تأسیس نخستین روزنامه به نام وقایع اتفاقیه(1850)و تأسیس مدرسۀ دار الفنون(1851)و آگاهی سیاسی و اجتماعی مردم ایران به دنبال قراردادهای سیاه گلستان و ترکمنچای روس با ایران در سال‌های 1813 و 1828 و از دست رفتن بخشی از سرزمین ایران به سبب بی‌کفایتی و بی‌مقداری شاهان قاجار،بیدارگری‌های اصلاح‌طلب بزرگ دینی-اجتماعی سید جمال الدین اسد آبادی و اعزام دانشجو به خارج از کشور از دورۀ عباس میرزا و قائم مقام فراهانی(1858)،موجبات بیداری سیاسی-اجتماعی ملت ایران را فراهم آورد و به دنبال آن،تحول ادبی نیز در شعر پارسی پدیدار شد؛چه،دگرگونی ادبی،زاییدۀ دگرگونی سیاسی-اجتماعی و فکری آن ملت است. عواملی که موجب تحول ادبیات شد،در هر دو ادبیات همسان است: در ادب فارسی و عربی،به دنبال بیداری سیاسی مردم ایران در پی بی‌کفایتی سلسلۀ قاجار و از دست رفتن بخش‌هایی ازخاک ایران در معاهده‌های گلستان و ترکمنچای و در جهان عرب به دنبال نفوذ استعمارگران در کشورهای عربی مثل مصر و سوریه و رشد آگاهی اجتماعی و فکری در پی آشنایی تدریجی این ملت‌ها با جهان غرب و تأثیر پذیری از اندیشه،فرهنگ و جلوه‌های تمدن و تفکر غربی و بهره‌گیری از جلوه‌های زندگی غربی، که در مرحلۀ نخست جنبۀ تقلیدی محض داشت و به تدریج به نوعی جذب فرهنگی و تأثیرپذیری فکری تبدیل شد،زمینه‌های این تحول و جنبش فکری،اجتماعی و سیاسی فراهم آمد."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.