چکیده:
روند فعلی آموزش عالی در ایران بر اهمیت چگونگی سازگاری دانشجویان با محیط دانشگاه تاکید دارد. در تحقیقات پیشین بر متغیرهای فردی در سازگاری دانشجویان با محیط دانشگاه تاکید شده و به متغیرهای خانوادگی چندان توجهی نشده است. در این پژوهش علاوه بر متغیرهای فردی، نقش متغیرهای خانوادگی نیز در سازگاری دانشجویان با محیط دانشگاه بررسی شده است. برای اولین بار در کشور ایران، تعداد 292 نفر از دانشجویان (77 دختر و 215 پسر) دانشکده های مهندسی برق دانشگاههای صنعتی شریف، خواجه نصیرالدین طوسی و علم و صنعت ایران با میانگین سنی 74/19 و انحراف استاندارد 85/. از طریق پرسشنامه سازگاری دانشجویان با محیط دانشگاه (SACQ) ارزیابی شدند. برای یافتن تاثیر متغیرهای خانوادگی و فردی بر سازگاری دانشجویان با محیط دانشگاه از تحلیل واریانس استفاده شد. نتایج نشان می دهد که با بهبود صمیمیت بین پدر و مادر، حمایت پدر و مادر، وضعیت آموزشی، اجتماعی و اقتصادی پدر و مادر، علاقه مندی فرد به رشته تحصیلی، هوش و پذیرش مسئولیتهای فردی، سازگاری دانشجویان با محیط دانشگاه نیز بهبود می یابد.
خلاصه ماشینی:
"در این پژوهش تأثیر متغیرهای خانوادگی نیز بر سازگاری دانشجویان بررسی شده است؛یعنی تأثیرگذاری حمایت و تشویق پدر و مادر(علاقهمند بودن به فعالیتهای دانشجو،داشتن ارتباط با دانشجو و صرف وقت با او)،محیط خانوادگی(صمیمیت بین پدر و مادر)،شرایط خانوادگی(زندگی پدر و مادر با یکدیگر،جدا از هم از دست دادن یکی از والدین)،میزان تحصیلات پدر و مادر،شغل پدر و مادر،تعداد خواهر و برادر و چندمین فرزند بودن،رفاه اقتصادی،محل بزرگ شدن(در شهر، در روستا یا حومه شهر)،محل زندگی(خانه اقوام،خانه مشترک،خوابگاه خصوصی،خوابگاه دانشگاه،خانه پدر و مادر)،جنسیت،دانستن توانایی پذیرش مسئولیتهای فردی(برنامهریزی در اموری مانند شستن لباس،نظافت، خرید و آشپزی)هوش و علاقه به رشته تحصیلی در سازگاری دانشجویان فنی با محیط دانشگاه بررسی شده است.
فرضیه اول تحقیق مشتق از تئوری انس ;9891,htrowsniA( )8891,yblwoB است که وابستگی را به صورت یک ارتباط عاطفی ماندگار و با اهمیت بین والدین و فرزندان توصیف میکند که دانشجو را از امنیت و حمایت هنگام ناراحتی بهرهمند میکند و با علاقهمند بودن به فعالیتهای آموزشی دانشجو و صرف وقت با او بر سازگاری و موفقیت وی اثر میگذارد.
در این پژوهش نتایج تحقیقات فانتی )5002,itnaF( که مادر و پدر هردو در سازگاری آموزشی،اجتماعی و فردی دانشجو با محیط دانشگاه تأثیر دارند و اینکه کیفیت حمایت مادران نسبت به پدران متفاوت است،تأیید شد.
نتایج این پژوهش که شغل مادر بر سازگاری دانشجو با محیط دانشگاه اثر ندارد،با یافتههای ششانی و خلیلی )1002,ililahK dna inaahsahS( در خصوص دانشجویان ایرانی هماهنگ نیست.
درس سازگاری دانشجویان با محیط دانشگاه میتواند والدین را نیز در فرایند آموزش داخل کند dna ynduB( )1002,yenaleD ،به آنان آگاهی داده میشود که به فرزندان خود قبل از ورود به دانشگاه در مورد شستن لباس،خرید،آشپزی و غیره تعلیم دهند."