چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی خصوصیات استاد خوب از نظر دانشجویان است. طرح پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی بود. جامعه مورد مطالعه تحقیق 155 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس بودند. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده110 نفر از دانشجویان به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود که روایی ظاهری و محتوایی آن را جمعی از متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی تایید کردند. برای تعیین پایایی پرسشنامه آزمون پیشاهنگ انجام شد و مقدار آلفای کرونباخ 82/0 به دست آمد. نتایج آزمونهای مقایسه میانگین نشان داد که بین جنسیت و رشته های تحصیلی دانشجویان با نظرهای آنها در باره خصوصیات یک استاد خوب اختلاف معناداری وجود ندارد؛ به عبارتی، دانشجویان با رشته های تحصیلی متفاوت در خصوص ویژگیهای یک استاد خوب دیدگاههای یکسانی داشتند. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که پنج عامل دانش پژوهی، رفتاری، تکنیکی، ارتباطی و شخصی به ترتیب اهمیت در حدود 73 درصد از واریانس خصوصیات یک استاد خوب را تبیین می کنند.
خلاصه ماشینی:
"در مطالعهای )4002,reyD dna streboR( مهمترین خصوصیات مؤثر یک استاد چنین بیان شده است:دلجویی کردن از دانشجو،داشتن طرح درس،ارزیابی پیشرفت تحصیلی دانشجو،مشاوره کردن،صادق و درستکار بودن،تسلط علمی بردرس،مدیریت مؤثر،ایجاد انگیزه و استفاده از روشهای مختلف تدریس.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) خصوصیات ارتباطی یک استاد خوب:براساس نتایج به دست آمده میتوان گفت که دو خصوصیت ارتباطی مهم(اهمیت در سطح زیاد)یک استاد خوب از نظر دانشجویان اشتیاق به پاسخگویی سؤالات دانشجو(میانگین:4/26،انحراف معیار:0/83)و آمادگی برای رفع اشکالات دانشجو(میانگین:4/08،انحراف معیار:0/81)بوده است و سایر خصیصهها نیز اهمیت کمتری داشتند که در جدول 9 قابل مشاهدهاند.
در این مطالعه نتایج به دست آمده از تحلیل عاملی نشان داد که یک استاد خوب از نظر دانشجویان به ترتیب اهمیت باید از ویژگیهای دانشپژوهی،رفتاری،ارتباطی،تکنیکی و شخصی برخوردار باشد.
در خصوص ویژگی دانشپژوهی استاد خوب نتایج به دست آمده نشان میدهد که از نظر دانشجویان یک استاد خوب باید برموضوع مورد تدریس تسلط کافی داشته باشد و اطلاعات بهروز و جدید را با شور و اشتیاق خاصی ارائه کند و فقط در موارد خاص و به ندرت دانشجویان را به منابع درسی ارجاع دهد که با نتیجه مطالعات قربانی و همکاران،فاطمی،رابرتز و دییر،لوکبی و واگن و نیز لافت و توماس ,imetaF;8002,.
در زمینه ویژگیهای شخصی نیز لازم است استاد با حس نوعدوستی خود بتواند دانشجویان را در تمام مراحل تحقیق یاری کند و به فهم مطالبی که به دانشجویان ارائه میدهد،اهمیت دهد و با ظاهری آراسته و مناسب در محیط آموزشی با دانشجویان تعامل داشته باشد،چرا که در محیطهای آموزشی داشتن ظاهری آراسته و مناسب خود یکی از عوامل مهم جذب دانشجویان در برقراری ارتباط با استاد به شمار میرود که این نتیجه در مطالعه فاطمی )6002,imetaF( مد نظر قرار نگرفته است."