چکیده:
هدف این پژوهش شناسایی نقش ظرفیت سازی دانش در شکل گیری پیامدهای کارآفرینانه در سازمان تحقیقات کشاورزی ایران بوده و از روش همبستگی برای تحلیل داده ها استفاده شده است. جامعه آماری شامل 2768 نفر از اعضای هیئت علمی و محققان مراکز و ایستگاههای تحقیقاتی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی بود که برای نمونه گیری از هر منطقه جغرافیایی کشور یک استان به تصادف انتخاب و از بین آنها به صورت تصادفی و با رعایت انتساب متناسب 320نفر(بر حسب محاسبه فرمول کوکران) انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه ای در قالب طیف لیکرت بود که برای سنجش روایی آن از روش روایی تشخیصی و برای سنجش پایایی از روش پایایی ترکیبی استفاده شد. از بسته نرم افزاری Lisrel نسخه 54/8 برای مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) بهره گرفته شد. یافته های تحقیق حاکی از آن است که ظرفیت سازی دانش از مؤلفه های خلق دانش، تفسیر دانش و نشر و توزیع دانش تشکیل شده است. بعد خلق و تفسیر دانش بر شکل گیری ابعاد تحقیق و توسعه کارآفرینانه از خود اثر معناداری را نشان می دهند، لیکن نشر دانش در نظام تحقیقات کشاورزی کشور نقش معناداری را از خود نشان نداد.
خلاصه ماشینی:
"نتایج تحلیل مسیر نشان داد که اولین بعد ظرفیتسازی دانش؛یعنی افزایش توانایی در خلق دانش اثر معناداری برشکلگیری و کسب ابعاد هفتگانه تحقیق و توسعه کارآفرینانه دارد 78/4-t،22/0-?Y ،زیرا مقدار t برای آن بالاتر از 1/96 محاسبه شده است؛به عبارت دیگر،توانمندی مؤسسات تحقیقات کشاورزی کشور به واسطه وجود داشتن توافقنامههای همکاری با مراکز علمی،دانشگاهها و سایر مراکز پژوهشی،وجود داشتن ارتباط قوی با صاحبنظران و متخصصان هرزمینه علمی،وجود داشتن راهبردهای تقویتکننده منابع برای انجام دادن فعالیتهای تحقیق و توسعه،آزمون،تجربه مداوم ایده و رهیافتهای جدید برای انجام دادن بهتر کارها و فعالیتهای محققان و وجود داشتن رویهها و نظامهای حمایتکننده نوآوری در سازمان سبب شکلگیری تحقیق و توسعه کارآفرینانه شده است که با نتایج تحقیقات مشابهی در این زمینه ;8002,eeL dna gnahC;8002,.
تایج تحلیل مسیر نشان داد که دومین بعد ظرفیتسازی دانش؛یعنی نشر دانش اثر معناداری بر شکلگیری و کسب ابعاد هفتگانه تحقیق و توسعه کارآفرینانه ندارد )60/0-t،10/0-?Y( ،زیرا مقدار t برای آن کوچکتر از حد بحرانی 1/96 محاسبه شده است؛به عبارت دیگر،وضعیت زیرساختها و سازکارهای نشر شامل برگزاری منظم جلسات برای آگاهی دادن تمام کارکنان از آخرین دستاوردها و نوآوریها در سازمان،وجود داشتن سازکارهای رسمی برای نشر بهترین روشهای تحقیقاتی از تمام زمینهها بین محققان با وظایف مختلف،حضور محققانی که به شکل بینرشتهای فعالیت میکنند و حلقه ارتباطی بین تیمهای مختلف تحقیقاتی هستند و آگاهی دادن تمام محققان از اهداف سازمان به گونهای است که یکی از ابعاد اساسی ظرفیتسازی دانش که تفسیر دانش است،سبب شکلگیری اقدامات نوآورانه در قالب تحقیق و توسعه کارآفرینانه نشده است که با نتایج تحقیقات جیمنز و همکاران )8002,."