چکیده:
هدف, هدف از این پژوهش بررسی ارتباط دستنویسی با یکپارچگی بینایی-حرکتی در دانشآموزان
کمتوان ذهنی است. روش؛ دراین پژوهش که ازانوع مطالعات همیستگی است. از ۱۵۷ دانشآموز
کمتوان ذهنی دختر و یسر که در سال تحصیلی ۱۳۸۴-۸۵ در پایههای اول تا پنجم مدارس
دامنه سنی ٩ تا ۱۹ سال شرکت کردند برای همه دانشآموزان چک لیست دستتوپسی
محققساخته و نیز آزمون یکیارچگی بینایی-حرکتی بیری اجرا شد. پافتهها: آزمون همیستگی
پیرسون تشان داد که یکپارچگی بینایی-حرکتی با دستنویسی 1-۳۷۲ 0 رابطه
مثبت) دارد. شایمترین مشکل دستنویسی در داتشآموزان کمتوانذهنی جدانویسی با ۸۲ درصد و
نتیجهگیری: نتایج این تحقیق نشان میدهد که به دلیل وجود رابطه بین یکیارچگی بینایی -
حرکتی و دستنویسی در موارد ایجاد مشکلات دستنویسی در دانشآموزان کمتوانذهنی,
متخصصان میتوانند به ارزیابی یکپارچگی بینایی _حرکتی بپردازند.
Objective: This article investigates the relationship between visual-motor integration and handwriting.
Method: From 157 mentally retarded students studying in the exceptional children schools in Shahr-e Rey، 126 mentally retarded students (53 girls and 73 boys) ageing from 9 to 19 participated in this study. A researcher-made handwriting checklist and the Developmental Test of Visual-Motor Integration (VMI) were used to assess all of the students.
Result: The correlation coefficient showed that there exists a significant relationship between handwriting scores with VMI scores(r = 0/472، p<0/0001). The most common impaired legibility component in the sample was “interruption during writing words” with 81% and the least common was “spacing between letters and words” with 34.9%.
Conclusion: This study stresses that visualmotor integration in mentally retarded children must be evaluated by the related professional.
خلاصه ماشینی:
روش:در این پژوهش که از نوع مطالعات همبستگی است،از 751 دانشآموز کمتوان ذهنی دختر و پسر که در سال تحصیلی 58-4831 در پایههای اول تا پنجم مدارس استثنایی شهر ری مشغول به تحصیل بودند 621 دانشآموز کمتوان ذهنی(35 دختر و 37 پسر)در دامنه سنی 9 تا 91 سال شرکت کردند برای همه دانشآموزان چک لیست دستنویسی محقق ساخته و نیز آزمون یکپارچگی بینایی-حرکتی بیری اجرا شد.
یافتهها:آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که یکپارچگی بینایی-حرکتی با دستنویسی r-0/472) و p>0/0001 رابطه مثبت)دارد شایعترین مشکل دستنویسی در دانشآموزان کمتوان ذهنی جدانویسی با 28 درصد و کم اهمیتترین مشکل دستنویسی آنان،فاصلهگذاری بین کلمات و حروف با 43/9 درصد بود.
ابهام دیگری که باید توضیح داده شود تفاوت دستنویسی با خوشنویسی است؛و در دستنویسی دو مؤلفه بررسی قرار میشود: خوانایی و سرعت؛به این معنی که متن نوشته شدهء دانشآموز باید اجزای خوانایی شامل شکل حروف4،روی خطنویسی5و در یک راستا بودن،فاصلهگذاری6،اندازه7، شیب نوشته8(آمانسن 5991)را دارا باشد و نیز دانشآموز بتواند متن را در مدت زمان مطلوب به اتمام برساند،اما خوشنویسی هنری برخاسته از دستنویسی است که در آن زیبایی خط مطرح است و نیاز به فرایندهای عالیتر ذهنی دارد،در این پژوهش توجه معطوف به دستنویسی است و به هیچ وجه خوشنویسی مطرح نیست و در واقع ملاکهای مورد نظر برای تحقیق صرفا خوانایی و سرعت نوشته است.
با توجه به مشکلاتی که دانشآموزان کمتوان ذهنی در زمینه دستنویسی دارند،ضروری است که رابطه دستنویسی با یکپارچگی بینایی-حرکتی در دانشآموزان کمتوان ذهنی مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان برنامههای درمانی مناسب طراحی کرد.