چکیده:
توانمندسازی نیروی انسانی یکی از ابزارهای موثر برای افزایش بهره وری و استفاده بهینه از ظرفیتها و تواناییهای فردی و گروهی افراد به منظور تحقق اهداف سازمانی است. هدف این پژوهش توصیفی – پیمایشی، تحلیل عاملی تاییدی مولفه های لازم برای توانمندسازی اعضای هیئت علمی بوده است. جامعه آماری تحقیق را اعضای هیئت علمی دانشکده های کشاورزی ایران (1837 N=) تشکیل می دادند که از این میان تعداد 404 نفر به عنوان نمونه تعیین شد. ابزار تحقیق پرسشنامه ای بود که روایی آن بر اساس نظر جمعی از اعضای هیئت علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران و صاحبنظران مربوط تایید و برای تعیین میزان پایایی بخشهای مختلف، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد (78/0 تا 92/0). داده ها با استفاده از نرم افزار Lisrel8.8 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که فرهنگ سازمانی، مهارتهای حرفه ای و زمینه های سازمانی – مدیریتی اثر مثبت و معنا داری بر توانمندی اعضای هیئت علمی دارد.
خلاصه ماشینی:
"تحلیل عاملی تأییدی مؤلفههای لازم برای ارتقای توانمندی اعضای هیئت علمی دانشکدههای کشاورزی ایران احسان قلیفر1 *،سید یوسف حجازی2،سید محمود حسینی3و عبد المطلب رضایی4 چکیده {IBتوانمندسازی نیروی انسانی یکی از ابزارهای مؤثر برای افزایش بهرهوری و استفاده بهینه از ظرفیتها و تواناییهای فردی و گروهی افراد به منظور تحقق اهداف سازمانی است.
به منظور اعتبارسنجی مدل مفهومی،پس از بررسی وضعیت هریک از سازهها به صورت مجزا،در این مرحله با استفاده از نتایج به دست آمده از چارچوب نظری متغیرهای مستقل مؤثر بر توانمندسازی اعضای هیئت علمی کشاورزی ایران در قالب 56 گویه در 12 متغیر مکنون برای دستیابی به سه متغیر مستقل فرهنگ سازمانی،عوامل سازمانی- مدیریتی و مهارتهای حرفهای مورد مطالعه قرار گرفت.
مقدار بسیار ناچیز این شاخص(0/059)برای مدل تحلیل عاملی تأییدی مدل مؤلفههای لازم برای ارتقای توانمندی اعضای هیئت علمی دانشکدههای کشاورزی ایران مورد استفاده در این پژوهش نشاندهنده برازش نسبتا مناسب و طراحی مناسب طرح تحقیق است.
همچنین،پیشنهاد میشود که از سوی مسئولان نظام آموزش عالی تحقیقات لازم در خصوص کمیت و کیفیت کارگاههای آموزشی برگزار شده در دانشکدههای کشاورزی صورت گیرد و برای ارتقای مهارتهای حرفهای اعضای هیئت علمی در این کارگاهها به مباحث تئوری کمتر و در عوض به جنبههای تخصصی و فنی با توجه با ماهیت رشتههای مختلف بیشتر پرداخته شود و ارزیابیهای مداوم از نتایج برگزاری این کارگاهها صورت گیرد."