چکیده:
آموزش عالی به عنوان مهم ترین نهاد آموزشی هر جامعه می تواند سهم بسزایی در رشد و توسعه کشورها داشته باشد. هدایت صحیح دانش آموزان به دانشگاهها و کمک به افزایش نزدیکی و ارتباط میان علایق و رشته تحصیلی افراد می تواند از هدر رفتن استعداد و نیروی جوانی و منابع ملی جلوگیری کند. در پژوهش حاضر ضمن شناسایی عوامل اصلی موثر بر انتخاب رشته دانشجویان دانشگاه اصفهان، هدف اصلی بررسی تاثیر نحوه ارزیابی رشته بر میزان رضایت تحصیلی آنان بوده است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه اصفهان تشکیل می دهند. حجم نمونه بالغ بر 465 نفر بود که بر اساس دو متغیر جنسیت و رشته تحصیلی انتخاب شدند که حدود 65 درصد پاسخگویان علایق و نظر خودشان را مهم ترین عامل تاثیرگذار بر انتخاب رشته معرفی کردند. تقریبا به همین نسبت از آنان نیز عنوان کرداند که در صورت داشتن دانش و شناخت حاضر دوباره رشته فعلی را انتخاب می کردند. همچنین، در پژوهش حاضر به منظور بررسی سهم تاثیرگذاری نحوه ارزیابی فرد از رشته بر میزان رضایت تحصیلی اش از مدل معادله ساختاری استفاده و ملاحظه شد که عامل تاثیرگذار ارزیابی از رشته تحصیلی بر رضایت تحصیلی 58 درصد است.
خلاصه ماشینی:
"در برنامهریزی برای ارتقای آموزش عالی کشور میبایست همزمان هم بعد کمی و هم بعد کیفی آن را مورد ملاحظه قرار داد،چرا که توجه صرف به رشد و گسترش کمی دانشگاه و تعداد دانشجویان که با نیازهای جامعه و شرایط بازار هماهنگ نباشد،میتواند مواردی همچون ما زاد عرضه نیروی کار تحصیل کرده در رشتههای گوناگون و اتلاف منابع مالی و انسانی را در پی داشته باشد و در دوران تحصیل نیز به افت یا ترک تحصیل افراد و افسردگیهای ناشی از بیعلاقگی به رشته دامن زند )85:8002,hedazhsuorofliN dna farraS navahkA( .
صرف نظر از آینده شغلی رشته و عوامل مؤثر بر انتخاب رشته،خود محیط آموزشی و فضای ارتباطی و تعاملی میان دانشجویان و روابط استاد-دانشجو نیز میتواند بر شیوه نگرش افراد به رشته و میزان رضایت تحصیلی آنان اثرگذار باشد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نحوه ارزیابی فرد از شرایط محیطی و بیرونی رشته خود میتواند تا حد بسیار زیادی درجه رضایت فرد از رشته فعلیاش را تحت تأثیر قرار دهد و به آن شکل دهد طبق نظر مکتب کنش متقابل نمادین، بخشی از قضاوت فرد از هر پدیدهای ناشی از برداشت او از نوع قضاوت و نگرش افراد راجع به همان پدیده است.
در واقع،جوانان با ملاحظات اجتماعی و خانوادگی کنار میآیند،چرا که اغلب براساس علاقه شخصی رشته فعلی خود را انتخاب کردهاند یا دستکم در حال حاضر به رشته خود علاقهمندند،لیکن شرایط واقعی جامعه و شرایط دشوار اقتصادی و بیکاری فزاینده موجود برای دانشآموختگان دانشگاهی،آینده شغلی و کیفیت زندگی آتی دانشجویان را در هالهای از ابهام فرو میبرد و بر میزان رضایت تحصیلیشان تأثیر میگذارد."