چکیده:
در این پژوهش رابطه چندگانه سرمایه فکری و نوآوری سازمانی بررسی شد و پرسشنامه های سرمایه فکری و نوآوری سازمانی میان 492 نفر اعضای هیئت علمی دانشگاههای دولتی استان اصفهان، که به صورت طبقه ای تصادفی انتخاب شدند، توزیع و پس از جمع آوری داده های 97% از پرسشنامه ها استخراج شد. روایی محتوایی هر دو پرسشنامه را استادان مدیریت آموزشی تایید کردند و پایایی پرسشنامه های سرمایه فکری و نوآوری سازمانی با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ به ترتیب 95/0 و 93/0 تعیین شد. در این پژوهش از آزمون کالموگروف اسمیرنف تک متغیری برای بررسی نرمال بودن نمرات، ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه بین متغیرها، رگرسیون چندگانه، تحلیل واریانس، تحلیل کوواریانس و بن فرونی برای بررسی فرضیه ها استفاده شد. بر اساس یافته های تحقیق میانگین نمرات سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری، سرمایه رابطه ای، نوآوری اداری و نوآوری فنی در دانشگاههای دولتی استان کمتر از حد متوسط بود. نتایج رگرسیون چندمتغیره نشان داد که رابطه سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه رابطه ای با نوآوری اداری معنادار است. همچنین، رابطه بین سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه رابطه ای با نوآوری فنی معنادار بود. از طرفی، بین نظرهای اعضا در خصوص رابطه سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه رابطه ای با نوآوری اداری و نوآوری فنی برحسب مشخصات دموگرافیک آنان تفاوت معنادار وجود داشت.
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) چنان که در شکل 4 مشاهده میشود،نتایج آزمون بن فرونی نشان میدهد که میانگین نمرات نوآوری فنی در بین دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی اصفهان،اصفهان و صنعتی اصفهان و نیز اصفهان و کاشان از نظر آماری تفاوت معناداری وجود دارد و بنابراین،دانشگاه اصفهان با میانگین 5/09 دارای بالاترین میانگین و دانشگاه صنعتی اصفهان با میانگین 4/42 دارای پایینترین میانگین است.
همچنین،نتایج پژوهش نشان داد که بین اجزای سرمایه فکری؛یعنی سرمایه انسانی،ساختاری و رابطهای با نوآوری فنی در دانشگاههای مورد مطالعه رابطه چندگانه معنادار وجود دارد و این بدان معناست که در صورت وجود داشتن همکاری حرفهای بین اعضای هیئت علمی، طراحی دورههای آموزشی بر مبنای یادگیری موضوعات به روز،به کارگیری فناوری جدید در امور آموزشی و پژوهشی،همکاری مطلوب بین دانشگاه و سایر سازمانهای دولتی و غیردولتی،اعضای هیئت علمی روشهای نوآورانه را در فعالیتهای آموزشی و پژوهشی به کار خواهنند گرفت.
با توجه به اینکه نتایج پژوهش نشان داد که بین اجزای سرمایه فکری(انسانی،ساختاری و رابطهای)با نوآوری سازمانی(اداری و فنی)در دانشگاههای دولتی استان اصفهان رابطه چندگانه معنادار وجود دارد، پیشنهاد میشود که مدیران آموزش عالی با فراهم کردن شرایط همکاری حرفهای بین اعضای هیئت علمی،طراحی دورههای آموزشی بر مبنای یادگیری موضوعات به روز،همکاری مطلوب بین دانشگاه و سایر سازمانهای دولتی و غیردولتی،امکانات جدید آموزشی،تغییر ساختار سازمانی دانشگاه،اصلاح شیوههای گزینش استادان و پذیرش اظهار نظرها و انتقادات در دانشگاهها،در ظهور و نوآوری سازمانی نقش مؤثری ایفا کنند."