چکیده:
این تحقیق با هدف بررسی رضایت دانشجویان از کیفیت آموزشی به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق تمام دانشجویان کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بوده و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 180 نفر تعیین شده است. پاسخگویان به شیوه نمونه گیری طبقه ای انتخاب شده اند و داده ها از طریق یک پرسشنامه متشکل از یک مجموعه پنج مولفه ای محقق ساخته از نشانگرهای کیفیت آموزش کشاورزی گردآوری و با استفاده از نرم افزار SPSS تحلیل شده است. مجموعه نشانگرهای تدوین شده برای ارزیابی رضایت دانشجویان می تواند به عنوان گزیداری برای سنجش کیفیت آموزشی در موسسات آموزش عالی کشاورزی مد نظر قرار گیرد. طبق نتایج تحقیق، سطح رضایت بیشتر دانشجویان در خصوص کیفیت آموزشی پایین و متوسط است. علاوه بر این، همبستگی منفی معنا داری بین «سن» با کیفیت «محتوا، روشهای آموزشی و برنامه درسی» و همبستگی مثبت معنا داری بین «امید به کسب مهارت و آمادگی شغلی» با کیفیت «تدریس و عملکرد آموزشگران»، «پیشرفت تحصیلی» با کیفیت «محتوا، روشهای آموزشی و برنامه درسی» و «بازدیدهای علمی» با کیفیت «امکانات، زیرساختها و امور پشتیبانی» وجود دارد. پردازش مفهومی رضایت دانشجویان از کیفیت آموزشی به ترسیم «شبکه مدیریت توسعه جامع کیفیت آموزشی» منجر شده است.
خلاصه ماشینی:
"مجموعه نشانگرهای تدوین شده برای ارزیابی رضایت دانشجویان میتواند به عنوان گزیداری برای سنجش کیفیت آموزشی در مؤسسات آموزش عالی کشاورزی مد نظر قرار گیرد.
la te afaS( ،از اینرو،واکاوی عناصر کیفی در هر نظام آموزشی از جمله دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان میتواند شناخت مقتضی را برای برنامهریزی و مدیریت راهبردی به منظور تأمین و تضمین کیفیت به دست دهد.
عمده تلاشهای صورت گرفت برای سنجش رضایت دانشجویان از آموزش عالی بر نظرسنجی و کسب دیدگاههای آنها در خصوص کیفیت خدمات آموزشی ارائه شده استوار بوده است )9002,licarA-aicraG;1002,ylaeH dna toillE( .
در این مطالعه نشانگرهای زیر برای ارزیابی رضایت دانشجویان از کیفیت آموزش مورد استفاده قرار گرفته است:راهنماییهای تحصیلی،راهنمایی برای امتحان پایانی،محتوای دوره، تنوع دورهها و دروس ارائه شده،طراحی برنامه آموزشی،نظام ارزشیابی،فرصت انتخاب دورهها و گرایشهای تخصصی،تأکید عملی بر تدریس و یادگیری،کیفیت تدریس،فرصت مشارکت در پروژههای تحقیقاتی،ارائه فرصت کار عملی و کسب تجربه کاری،امکان تعامل با آموزشگران در بیرون از کلاس، تعامل با دانشجویان همرشتهای،امکان تأثیرگذاری بر سیاستهای دانشگاه،تجهیزات آزمایشگاهی و فنی، کیفیت خدمات کتابخانه و دسترسی به مواد آموزشی.
در همین خصوص،با تهیه یک چک لیست(فهرست وارسی)کیفیت35به شکل پرسشنامه بر مبنای مجموعه نشانگرهای مطرح شده در این مطالعه و قراردادن آن بر روی سایت دانشگاه میتوان نظرهای مخاطبان را در خصوص مؤلفههای مختلف جویا شد و در فواصل زمانی منظم تحلیل کرد و گزارش نتایج آن را در اختیار مدیریت دانشگاه و واحدهای ذیربط قرار داد و نیز به منظور ترویج پاسخگویی،حسابرسی و شفافیت برای آگاهی عمومی بر روی سایت دانشگاه منتشر کرد."