چکیده:
هدف این پژوهش بررسی چالشهای درونی و بیرونی جوامع علمی در دانشگاه مازندران بود. در این پژوهش از روش پیمایشی و پرسشنامه برای گردآوری داده ها استفاده شد. با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای متناسب، 280 نفر از اعضای هیئت علمی و دانشجویان کارشناسی ارشد از میان جامعه ای 1095 نفری به طور تصادفی نمونه گیری شدند. نتایج تحقیق مبین آن است که: 1. میان نگرش استادان و دانشجویان در خصوص چالشهای بیرون از حوزه نظام دانشگاهی تفاوت معناداری وجود ندارد. 2. میان نگرش استادان و دانشجویان در خصوص چالشهای درون دانشگاهی تفاوت معناداری وجود دارد. 3. میان چالشهای درون دانشگاهی و بیرون دانشگاهی جوامع علمی همبستگی معناداری وجود دارد. افزون بر این، نتایج حاکی از پیوستگی و ارتباط مسائل موجود در اجتماعات علمی و نظام اجتماعی جامعه است.
خلاصه ماشینی:
"با وجود این معضلات و چالشها،میتوان به چالشهای دیگری همچون ناتوانی دانشگاهها و مراکز آموزشی و پژوهشی در اجتماعی کردن و انتقال ارزشها و هنجارهای خویش به دانشجویان،استادان و پژوهشگران (Vidadhir,1998) ،کمبود فضای ارتباطی مناسب (Ghaneie Rad and Ghazipoor, ,2002) وضعیت نامطلوب نظام آموزش عالی ایران در مقایسه با کشورهای توسعهیافته و پایین بودن انگیزه دانشجویان در کسب دانش (Madhoshi and Nyazi,2010;Ebrahimi,1992) , گسست الگوهای فردی و جمعی تولید دانش و شکل نگرفتن اجتماعات علمی پایدار (Ghaneie Rad ,and Khosrokhavar,2008 گرایش پایین دانشجویان به علمگرایی (Mohseni Tabrizi, ,2001;Ebrahimi,1992) وجود داشتن رفتارهای انحرافی در خوابگاههای دانشجویی (Masnavi et al.
دیدگاههای دو دسته از کنشگران اصلی جامعه مورد مطالعه تحقیق حاضر؛یعنی استادان و دانشجویان کارشناسی ارشد بیانگر آن است که نزد هر دو گروه چالشها و مسائل درون دانشگاهی مهمتر از معضلات برون دانشگاهی است که این یافته مؤید رویکرد درونگرا در جامعهشناسی علم در خصوص اجتماع علمی در جامعه ایران است.
همچنین،این نتیجه همخوان با رویکرد تحقیقی بیشتر پژوهشگران دانشگاهی در کشور ایران است که موضوع تحقیق آنها نظام دانشگاهی و اجتماعات علمی بوده است،زیرا به باور آنان این مسائل(مسائل درون دانشگاهی) جامعه دانشگاهی را از مسیر اصلی خود که همان تولید علم و تربیت نیروی انسانی متخصص است،دور کرده که در پیشینه پژوهش به برخی از یافتههای این محققان اشاره شده است.
از میان چالشهای مختلف برون دانشگاهی معضل ناهماهنگی کارکردی بین نهاد دانشگاه و نهادهای اجتماعی جامعه مهمتری چالش تلقی شده است که این نتیجه با رویکردهای نظری مرتن (Ebrahimi,1960) ،بلوم (Blum,1944:156) و دگره (Degree,1968) مغایرت دارد،زیرا آنان تعامل بین خرده نظامهای یک اجتماع را برای توسعه و پویایی نهاد علم لازم و ضروری میدانند."