چکیده:
این پژوهش با هدف شناسایی سبک یادگیری و خصایص کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی و بررسی رابطه بین این دو به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این تحقیق تمام دانشجویان کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 180 نفر تعیین و پاسخگویان به شیوه نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. داده ها از طریق یک پرسشنامه متشکل از شاخص پرسشنامه سبکهای یادگیری و ابزار سنجش ویژگیهای شخصیتی کارآفرینان ایرانی، گردآوری و با استفاده از نرم افزارهای SPSS و EXCELتحلیل شد. یافته های تحقیق نشان می دهد که بیشتر دانشجویان از سبک یادگیری فعال (در بعد پردازش)، حسی (در بعد ادراک)، بصری (در بعد ارائه) و کل گرا (در بعد دیدگاه/ فهم) برخوردارند. ضرایب همبستگی نشان دهنده رابطه مثبت و معنا دار بین سبکهای یادگیری و برخی از متغیرهای فردی و تحصیلی پاسخگویان نظیر سن، امید به کسب مهارت و آمادگی شغلی، شرکت در دوره های آموزشی کارآفرینی و خوداشتغالی، بازدیدهای علمی، اجرای پروژه های علمی، معدل و تهیه مقالات توسط دانشجویان بودند. نتایج تحقیق بر این امر دلالت داشت که بیشتر دانشجویان مورد مطالعه از نظر برخورداری از خصایص کارآفرینانه در سطح ضعیف و خیلی ضعیف قرار داشتند. بر اساس ضرایب همبستگی رابطه مثبت و معنا داری بین خصایص کارآفرینی و برخی از متغیرهای فردی و تحصیلی پاسخگویان نظیر سن، سابقه شغلی پاره وقت، امید به کسب مهارت و آمادگی شغلی و انجام دادن پروژه های علمی وجود داشت.
خلاصه ماشینی:
"این پژوهش بنا به درک چنین ضرورتی و با هدف واکاوی رابطه بین ویژگیهای فردی و تحصیلی فراگیران،سبکهای یادگیری و خصایص کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی انجام شده است تا از رهگذر آن به پرسشهای زیر پاسخ داده و راهکارهایی به منظور تسهیل یادگیری در خصوص توسعه قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان در نظام آموزش عالی کشاورزی ارائه شود.
پیشنهادها با توجه به یافتههای تحقیق،راهکارهای سیاستی و کاربردی زیر به منظور تسهیل یادگیری در فرایند توسعه قابلیتهای کارآفرینانه دانشجویان در نظام آموزش عالی کشاورزی ارائه میشود: -بهرهگیری استادان از روشهای حل مسئله،ایدهپردازی،تفکر انتقادی و خلاق و دیگر فنون پرورش خلاقیت،تدوین طرح کسبوکار و اجرای پروژه کسبوکار به صورت فردی یا گروهی با راهنمایی کارآفرینان و استادان صاحبنظر،بازدید از طرحهای کسبوکار موفق و شناسایی و معرفی کارآفرینان موفق در سطح استان،به ویژه از میان دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه در جهت الگوسازی کارآفرینانه در بین دانشجویان،بهرهگیری از کارآفرینان موفق و دانشجویان کارآفرین به عنوان آموزشگر مدعو برای سخنرانی،تدریس و انتقال آموزهها و ترغیب و راهنمایی دانشجویان در دروس مختلف؛ -ارائه خدمات مشاوره شغلی و کارآفرینانه به دانشجویان متقاضی از سوی مرکز کارآفرینی دانشگاه؛ -حمایت از راهاندازی کسبوکارهای تعاونی توسط دانشجویان و دانشآموختگان با تأکید بر تشکیل گروهها و هستههای کارآفرینی بین رشتهای متشکل از اعضای هیئت علمی و دانشجویان،کارکنان، دانشگاهیان مجرب بازنشسته،دانش آموختگان و نیروهای داوطلب."