چکیده:
هدف:هدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر قصه درمانی بر کاهش علایم افسردگی کودکان بوده است. روش:بدین منظور در چهارچوب روش پژوهشی نیمه آزمایشی 5 نفر از دانشآموزان افسرده پایهء چهارم و پنجم ابتدایی در پژوهش شرکت داده شدند.طرح پژوهش از نوع پیشآزمون-پسآزمون بدون گروه کنترل بوده است.پرسشنامهء علائم مرضی کودکان مورد استفاده قرار گرفت.پس از انجام پیشآزمون برنامهء قصه درمانی به مدت 24 جلسه 60 دقیقهای(دوبار در هفته)اجرا شد و در پایان پس آزمون انجام شد.یافتهها:نتایج نشان داد که افسردگی تمام آزمودنیها در پایان برنامهء درمانی کاهش یافت.علاوه بر این قصه درمانی بر درمان اختلالهای همبود شامل اختلالهای اضطرابی و الجبازی و نافرمانی مؤثر بوده است.نتیجهگیری:قصه درمانی علایم افسردگی،اضطراب و هراس را در کودکان افسرده کاهش میدهد.
Objetive: The purpose of this research was to study the effect of narrative therapy on depressive children.
Method: 5 forth and fifth grade children with depression participated in this semi-experimental design. The research design was pretest- posttest without control group. All subjects were evaluated by CSI-4. Then the narrative therapy was used in 24 sessions (60 minutes - two times in a week).
Result: The narrative therapy could ameliorate depression and comorbid disorders including anxiety and oppositional defiant disorders.
Conclusion: These results indicate that narrative therapy could be used as an important technique for treatment of emotional and behavioral difficulties in children.
خلاصه ماشینی:
ir) -------------- (***)استاد دانشگاه علامه طباطبایی مقدمه در سالهای اخیر وجود افسردگی در کودکان و نوجوانان نه تنها محرز دانسته شده است،بلکه نظر بر این است که افسردگی کودکی میتواند مشکلات جدی برای سلامت عمومی ایجاد کند(لاماین،5991).
علاوه بر این،از جمله درمانهای روانشناختی افسردگی،روان درمانی روانپویشی است که طی آن درمانگر با استفاده از روشهای مختلف به کودک افسرده کمک میکند تا افکار،احساسات و تخیلات خود را ابراز کند و رابطه بین احساسات و هیجانهای ناخودآگاه و عملکردهایش را دریابد.
بر همین اساس هدف از پژوهش حاضر استفاده از قصه درمانی برای درمانی افسرده خوبی کودکان بوده است.
سپس 5 نفر از دانشآموزانی که مطابق با فرم معلم دارای افسرده خوبی بودند انتخاب شدند،آن گاه برای اطمینان از افسرده خوبی این کودکان و شناسایی اختلالهای همبود آن،فرم والد پرسشنامه مذکور به طور کامل بر روی آنها اجرا شد که هر 5 کودک از نظر والدین نیز دارای افسرده خوبی بودند.
5-قصه درمانی با استفاده از استعارهها در این روش با استناد به شیوه جمشید امروستی به نقل از کداسن و شفر(ترجمه صابری و وکیلی،2831)در کاربرد استعارهها و داستان پردازی در روان درمانی کودکان ابتدا آزماینده بر مبنای اطلاعات به دست آمده از شرح حال و معاینه وضعیت روانی نیازهای فردی،تعارضها،نگرانیها و عوامل فشارزا را در هر یک از آزمودنیها شناسایی و پس از آن داستانهایی خلق میکند که قهرمانان آنها مشکلاتی مشابه مشکلات آزمودنیها داشته باشند.
پژوهش حاضر کوشیده است تا اثر بخشی یکی از این گزینههای درمانی یعنی قصه درمانی را در درمان افسردگی کودکی مورد بررسی قرار دهد.