Skip to main content
فهرست مقالات

تأثیر قصه درمانی بر کاهش علایم افسردگی در کودکان افسرده

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (24 صفحه - از 893 تا 916)

کلیدواژه ها :

قصه درمانی ،افسردگی کودکان

کلید واژه های ماشینی : قصه، درمانی، کودکان، افسردگی، قصه درمانی بر کاهش علایم، علایم افسردگی در کودکان افسرده، قصه درمانی، کاهش علایم افسردگی در کودکان، افسرده، افسردگی کودکان

هدف:هدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر قصه درمانی بر کاهش علایم افسردگی کودکان بوده است. روش:بدین منظور در چهارچوب روش پژوهشی نیمه آزمایشی 5 نفر از دانش‌آموزان افسرده پایهء چهارم و پنجم ابتدایی در پژوهش شرکت داده شدند.طرح پژوهش از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون‌ بدون گروه کنترل بوده است.پرسشنامهء علائم مرضی کودکان مورد استفاده قرار گرفت.پس از انجام‌ پیش‌آزمون برنامهء قصه درمانی به مدت 24 جلسه 60 دقیقه‌ای(دوبار در هفته)اجرا شد و در پایان‌ پس آزمون انجام شد.یافته‌ها:نتایج نشان داد که افسردگی تمام آزمودنیها در پایان برنامهء درمانی‌ کاهش یافت.علاوه بر این قصه درمانی بر درمان اختلالهای همبود شامل اختلالهای اضطرابی و الجبازی و نافرمانی مؤثر بوده است.نتیجه‌گیری:قصه درمانی علایم افسردگی،اضطراب و هراس را در کودکان افسرده کاهش می‌دهد.

خلاصه ماشینی:

"5-قصه درمانی با استفاده از استعاره‌ها در این روش با استناد به شیوه جمشید امروستی به نقل از کداسن و شفر(ترجمه‌ صابری و وکیلی،2831)در کاربرد استعاره‌ها و داستان پردازی در روان درمانی کودکان‌ ابتدا آزماینده بر مبنای اطلاعات به دست آمده از شرح حال و معاینه وضعیت روانی‌ نیازهای فردی،تعارضها،نگرانیها و عوامل فشارزا را در هر یک از آزمودنیها شناسایی و پس از آن داستانهایی خلق می‌کند که قهرمانان آنها مشکلاتی مشابه مشکلات آزمودنیها داشته باشند. در خصوص کارآیی و اثربخشی‌ قصه‌درمانی در مشکلات روان شناختی کودکان پژوهشهای متعددی انجام شده است که‌ از آن جمله می‌توان به استفاده از قصه‌درمانی برای کاهش اضطراب و افزایش احساس‌ مسلط بودن و شایستگی و امیدواری در کودکان(هنی و کوزلوفسکا،2002)،برای‌ کمک به کودکان دارای والدین مبتلا به اختلال عاطفی(فوچ و بردسلی،6991)،در درمان اختلال سلوک(آرد،4002)و در کار با کودکان ناشنوا یا نیمه شنوا(فارلانگر، 9991)اشاره کرد. برخی از این فنون عبارت‌اند از:کمک به‌ کودکان افسرد برای افزایش خودآگاهی هیجانی از طریق شناسایی احساسات و هیجانهای قهرمان قصه‌ها و ساختن قصه‌هایی با کلمات احساسی و ابراز احساساتشان در خلال قصه‌ها،گوش فرادادن کودکان افسرده به قصه‌هایی با مضامین قدرت،نیرومندی، انرژی و تحرک،گفت‌وگو با کودکان افسرده درباره پیامهای درمانی،قصه‌هایی که‌ می‌گویند یا می‌شنوند و نیز گوش فرا دادن کودکان افسرده به قصه‌هایی که بیانگر مشکلاتی مشابه مشکلات آنان است و در عین حال به راه حلهای مؤثر و نتایج مثبت و خوشایند خاتمه می‌یابند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.