چکیده:
آموزش عالی به عنوان موتور محرکه پیشرفت جوامع امروزی بخش اعظمی از تحقیقات سازمانی را به خود اختصاص داده است. اما مدلها و روشهای ممیزی کیفیت در این موسسات همواره محل بحث و اختلاف بوده است. هدف مقاله حاضر ارائه چارچوبی برای ارزیابی کیفیت موسسات آموزش عالی با بهره گیری از رویکرد فازی و عبارات کلامی به عنوان مفاهیم نوین ممیزی بود. در این چارچوب، عناصر مدیریت کیفیت فراگیر در دو بخش توانمندسازها و نتایج دسته بندی و روش شفاف و ساده ای برای ارزیابی آنها ارائه شده است. این پژوهش از نظر رویکرد کلی کاربردی بوده و با استراتژی پیمایشی اجرا شده است. جامعه آماری اعضای هیئت علمی دانشگاه یزد به تعداد 329 نفر بود که با استفاده از دقت 15/0، واریانس 5/1و سطح اطمینان 95/0 تعداد 145 نمونه انتخاب شدند. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ(83%) و روایی سازه آن با استفاده از فن تحلیل عاملی بررسی شد. نتایج بررسی با استفاده از روش تاپسیس فازی نشان داد که کیفیت آموزش در دانشگاه یزد نسبت به سایر ابعاد از وضعیت خوبی برخوردار است و استراتژی و خط مشی در کمترین مقدار در بین گزینه ها قرار دارد.
خلاصه ماشینی:
"با این رویکرد،در این پژوهش روش مناسبی برای ممیزی کیفیت در مؤسسات آموزش عالی با استفاده از نگاه فازی و عبارات کلامی پیشنهاد و چارچوب پیشنهادی در دانشگاه یزد به عنوان نمونه پیادهسازی شده است.
در پژوهش حاضر تلاش شده است تا با بهرهگیری از مفهوم منطق فازی و عبارات کلامی در تبیین ذهنیت پاسخگویان،ابهام و عدم اطمینان موجود در ادراکات آنها نیز در محاسبه سطح مدیریت کیفیت فراگیر لحاظ شود و به جای حذف آنها با آنها تعامل سازندهای صورت گیرد تا نتایج دقیقتر و قابل اتکاتری به دست آید.
3. طراحی عبارات کلامی برای ارزیابی شاخصهای مدیریت کیفیت فراگیر در این پژوهش عبارات کلامی و توابع فازی متناظر با آنها بر اساس مطالعه مشابه لین و همکاران به صورت جدول 2 تعریف شده است )6002,gnesT&uihC,niL( .
وضعیت عناصر مدیریت کیفیت فراگیر در دانشگاه یزد بر اساس متغیرهای کلامی فازی به چه صورت است؟ با توجه به جدول 3،کیفیت آموزش نسبت به سایر ابعاد در وضعیت بهتری قرار دارد و از سوی دیگر، مؤلفه استراتژی و خطمشی دارای ضعیفترین عملکرد است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجهگیری کوهن )3991,nhoK( معتقد است که اجرای مدیریت کیفیت فراگیر در مؤسسات آموزش عالی در بسیاری از موارد از هدف اصلی آموزش که یادگیری است،دور میشود،اما الگوی ارزیابی ارائه شده با نگاه ویژه به آموزش این نقیصه را برطرف کرده است.
ecnamrofrep ssenisub no tcapmi dna segaknil tnemeganam ytilauq latot neewteb pihsnoitaler ehT."