چکیده:
فرایند انتخاب رشته تحصیلی دانشجویان می تواند با توجه به شرایط زمانی و مکانی از عواملی تاثیر پذیرد که در این پژوهش برخی عوامل تاثیرگذار بررسی شده است. هدف این پژوهش بررسی مقایسه ای عوامل موثر بر انتخاب رشته تحصیلی دانشجویان دانشکده های فنی و مهندسی و روانشناسی و علوم -تربیتی دانشگاه تهران بود. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری شامل دانشجویان دانشکده های فنی و مهندسی و روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران(4573 نفر) بود که با استفاده از نمونه گیری تصادفی طبقه ای نمونه ای به حجم 414 نفر انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته با 42 گویه طراحی شد. روایی محتوایی پرسشنامه توسط متخصصان و روایی سازه آن از طریق تحلیل عاملی اکتشافی بررسی شد. پایایی ابزار نیز از طربق آلفای کرونباخ با ضریب 89/0 تایید شد. داده ها با استفاده از آزمونهای آماری من- ویتنی و فریدمن و t تک نمونه ای و نیز نرم افزار spss تحلیل شدند. با تحلیل آزمون t تک نمونه ای در بین دانشجویان فنی و مهندسی عوامل اقتصادی(99/3) و فردی (07/3) بالاتر از حد متوسط و عوامل اجتماعی(18/2)، کنکور سراسری(37/2) و عوامل موسسه ای – آموزشی(74/2) کمتر از حد متوسط در انتخاب رشته تحصیلی آنان تاثیر داشته است. در بین دانشجویان علوم تربیتی نیز عوامل اقتصادی(63/2) کمتر از حد متوسط، عوامل کنکور سراسری (82/3) بیشتر از حد متوسط، عوامل اجتماعی(02/3)، موسسه ای (09/3) و فردی(91/2) در حد متوسط در انتخاب رشته تحصیلی آنان تاثیر داشته است. نتایج نشان داد که عوامل تاثیرگذار بر انتخاب دانشجویان رشته فنی و مهندسی به ترتیب عوامل اقتصادی، عوامل فردی، موسسه ای – آموزشی، کنکور سراسری و عوامل اجتماعی- فرهنگی و عوامل تاثیرگذار بر انتخاب دانشجویان رشته روانشناسی و علوم تربیتی به ترتیب عوامل کنکور سراسری، موسسه ای، اجتماعی- فرهنگی، فردی و اقتصادی بود. افزون بر این، در میان عوامل پنج گانه بین دو گروه تفاوت معناداری مشاهده شد.
خلاصه ماشینی:
"آیا بین تأثیر عوامل اقتصادی،اجتماعی-فرهنگی،مؤسسهای-آموزشی،فردی-زیستی و کنکور سراسری و انتخاب رشته تحصیلی در بین دانشجویان دانشکدههای روانشناسی و علوم تربیتی و دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه تهران تفاوت معناداری وجود دارد؟ روش پژوهش روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود،بدین دلیل که متغیرهای مستقل آثارشان را در گذشته بر روی متغیر وابسته گذاشتهاند و هیچگونه تغییری توسط محقق بر روی آنها میسر نیست.
آیا بین عوامل اقتصادی،اجتماعی-فرهنگی،مؤسسهای-آموزشی،فردی- زیستی و کنکور سراسری و انتخاب رشته تحصیلی در بین دانشجویان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی و دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه تهران تفاوت معناداری وجود دارد؟ برای بررسی این سؤال از آزمون من-ویتنی استفاده شد.
بنابراین،باید به این مسئله توجه شود که آیا آگاهی دانشجویان از منافع رشتههای تحصیلی کامل است و اینکه آیا آنها تحت تأثیر تفاوتهای درآمدی مورد انتظار،فرصت اشتغال یا عوامل دیگر قرار دارند؟این بخش با نتایج تحقیقات کنتون )8002,ababaqA&idbA ni detiC sA,1002,notnaC( و ماکسول و همکاران )0002,uegalloC&llewxaM( که در تحقیقات خود دستیابی به بهترین شغل و درآمد بالاتر را از مهمترین انگیزههای افراد برای ورود به دانشگاه گزارش کردهاند،همخوان است.
nahafsI ecnartne ytisrevinu rof ranimes eht ni(131-941,44,noitacudE rehgiH ni gninnalP dna hcraeseR .
143-121 درانی،کمال بررسی مقایسهای عوامل مؤثر بر انتخاب رشته تحصیلی دانشجویان دانشکدههای فنی و مهندسی و روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران/علی عنایتی نوینفر،کمال درانی و نوروز علی کرمدوست شماره چهارم(شماره پیاپی 66)،زمستان،صص.
128-113 عنایتی نوینفر،علی بررسی مقایسهای عوامل مؤثر بر انتخاب رشته تحصیلی دانشجویان دانشکدههای فنی و مهندسی و روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران/علی عنایتی نوینفر،کمال درانی و نوروز علی کرمدوست شماره چهارم(شماره پیاپی 66)،زمستان،صص."