Skip to main content
فهرست مقالات

کلیات تاریخ از عهد باستان تا دوران جدید (1)

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : تاریخ، فلسفهء تاریخ، اسلام، تمدن، علم تاریخ، کلیات تاریخ از عهد باستان، علم، کلی، ظهور، فلسفهء تاریخ برخلاف علم تاریخ

خلاصه ماشینی:

"اما در مورد فلسفهء تاریخ نیز نظیر علم تاریخ باید به این نکته اشاره نمود که هر متفکر براساس دیدگاهی که ناشی از ایدئولوژی و خصوصیات شخصی و موقعیت‌ سیاسی و اقتصادی و محیط وزمان اوست،به تبیین فلسفهء تاریخ می‌پردازد؛دیدگاهی‌ که خاص خود اوست و از دریچهء آن زمان را می‌نگرد و فلسفهء تاریخ خاصی را ارائه‌ می‌دهد که با نقطه‌نظر متفکران دیگر دارای فلسفهء تاریخ،متفاوت است. وی در مقدمهء خود،مسیر تاریخ را این‌گونه بیان می‌کند که:تاریخ چیزی جز ظهور و سقوط تمدنها نیست و نحوهء پیدایی تمدنها نیز چنین است که اقوام نیازمند و مستأصل‌ بیابانگرد با هجوم به مناطق آباد و حاصلخیز و ثروتمند،آرام‌آرام در این مناطق مستقر شده و به کشاورزی و دامداری مشغول می‌شوند و پس از مدتی که نیازهای حیاتی آنها تأمین شد به مسائل ثانوی می‌پردازند و عمران و آبادانی و عظمت و زیبایی و هنر و تکنیک و علم و حکمت برای آنها مطرح می‌شود و روزبه‌روز تمدنشان توسعه می‌یابد. وی ظهور اسلام را نیز به همین نحو تحلیل کرده است که:مشتی عرب گرسنه،سرزمینهای اقوام‌ متمدنی مانند ایران و روم را مورد هجوم قرار دادند و آنها را از بین بردند و سپس خود به‌ تدریج تمدن دیگری را بنا نهادند،او به صراحت مسلمانهای صدر اسلام را،در برابر کفاری که تحت سیطرهء مسلمین قرار داشتند،تحقیر می‌کند؛درحالی که حتی محققان‌ غربی دورهء جدید و معاصر نیز این‌گونه تحلیل را نمی‌پذیرند،زیرا امپراطوریهای عظیم‌ ایران و روم،بیدی نبودند که از چنان بادهایی بلرزند؛بلکه آنچه موجب انقراض و جذب آنها در دایرهء بینش و اعتقاد اسلامی گردید،ضعف جانمایهء فلسفی آنها در برابر پیام معنوی اسلام بود که دارویی برای دردهای آن جوامع بیمار به شمار می‌رفت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.