چکیده:
طرح مسئله: کشورهای پیشرفته از دهه های قبل و برخی از کشورهای در حال توسعه از دهه های اخیر با توجه به نقش موثر و مثبت کارآفرینان اقتصادی در توسعه جامعه، بهره برداری از این پتانسیل را جهت مواجهه با معضلاتی نظیر رکود، تورم و عدم اشتغال مورد توجه قرارداده و جهت بسط و گسترش آن اقدامات زیادی را انجام داده اند. در شرایط فعلی جامعه ایران که نسبت قابل توجهی از جوانان به ویژه زنان بیکار و از نعمت اشتغال محرومند، رویکرد «توسعه کارآفرینی زنان» در کشور امری ضروری می باشد تا نقطه آغازینی برای برنامه ریزی ترویج کارآفرینی زنان در ایران و ارتقاء سطح آن بر اساس نتایج حاصل از عملکرد سایر کشورها شود. روش: در این تحقیق داده های اطلاعاتی از منابع معتبر داخلی و خارجی و نیز استفاده از شبکه اینترنت جمع آوری شده و جهت مقایسه داده های مالی از دلار آمریکا استفاده شده است. یافته ها: برنامه های ترویج کارآفرینی زنان در 6 کشور توسعه یافته و دو کشور در حال توسعه مطالعه شده است. نتایج: مدلی برای تروج کارآفرینی زنان در ایران ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
"جدول(1)-مقایسۀ سرانۀ تولید ناخالص داخلی در کشورهای منتخب(دلار آمریکا) (به تصویر صفحه مراجعه شود) ب)سرانۀ تولید ناخالص داخلی بهازای هر نفر شاغل با توجه به اینکه تولید ناخالص داخلی کشورها بهوسیلۀ نیروهای مولد و شاغل آن کشور ایجاد میشود و از طرفی کارآفرینی نیز منجر به ایجاد اشتغال میگردد،لذا این شاخص میتواند نشاندهندۀ اهمیت رشد و توسعۀ کارآفرینی در کشورهای مطالعه شده باشد.
برنامههای حمایت از کارآفرینی زنان در کشورهای منتخب همانطور که در مقدمه اشاره شد،یکی از نتایج مطالعۀ انجانم شده در سطح جهانی برای ارتباط بین کارآفرینی و رشد اقتصادی این بود که شرکت زنان در کارآفرینی جهت توسعۀ اقتصادی بلندمدت ضروری است و تأثیر بهسزایی دارد.
(شیخان،1381: 173)دورۀ آموزشی«توسعۀ مهارتهای کارآفرینی»در این مرکز شامل موارد زیر میباشد: -آشنایی مقدماتی با کارآفرینی -کارآفرینان زن،حقایق و ارقام -مجزا کردن اشتغال و جنسیت -سیستمهای حمایتی از کسبوکارها -حمایت تأمین مالی برای شرکتهای EMS -توسعۀ طرح کسبوکار )PB( -استراتژیهای بازاریابی -توسعۀ نیروی انسانی -کارآفرینان نوظهور{P2P} -ساختار تیمی و پویاییهای گروه تاکنون حدود 35 هزار زن کارآفرین و مدیر این دورهها را گذراندهاند که سبب توسعه و پایداری کسبوکارهای آنان و ایجاد کسبوکارهای جدید شده است.
جمعبندی و پیشنهادات مشاهده میشود که 8 کشور مطالعه شده در این مقاله که جزو کشورهای توسعهیافته صنعتی و یا کشورهای موفق درحالتوسعه میباشند و از درآمد و رفاه اجتماعی بسیار بالاتری نسبت به ایران برخوردارند،به طرق مختلف از کارآفرینی زنان حمایت به عمل آورده و آن را جهت رشد بلندمدت اقتصادی ترویج میکنند که اهم این حمایتها عبارتند از: -حمایتهای مختلف مالی(وامهای کمبهره،تسهیلات مالیاتی و..."