چکیده:
مقدمه: بقا یا تداوم هویت های ملی در جریان حرکت عظیم اقتصاد و فرهنگ جهانی یکی از بحث های مهم مربوط به فرآیند جهانی شدن می باشد. در این زمینه دیدگاه های متفاوتی ارائه شده است. از آن جمله برخی ادعا می کنند که جهانی شدن تاثیری منفی بر روی هویت های ملی داشته و از بین برنده تفاوت ها است و عده ای نیز خلاف این نظر را بیان می کنند. مقاله حاضر، در این خصوص سه رویکرد متفاوت و اساسی را شناسایی و با داده های تحقیق به آزمون گذاشته است که عبارتند از رویکرد جهان گرایان افراطی، رویکرد شکاکیون و رویکرد تحول گرایان. روش: این تحقیق به روش پیمایشی در بین دانشجویان دانشگاه تبریز انجام شده است. یافته ها: با افزایش فرآیند جهانی شدن، هویت ملی دانشجویان رو به کاهش می گذارد. بحث: نظریه های دو رویکرد اول و سوم مورد تایید قرار می گیرد.
خلاصه ماشینی:
"حال اینکه از منظر دوم، جهانی شدن هدفمند میباشد؛بهطوریکه در این میان غرب با بهرهگیری از تکنولوژیهای مختلف به ویژه تکنولوژی ارتباطات ماهوارهای و دیجیتالی و ارائۀ آن به دیگر کشورها در (1)- globalization (2)- nation-state مسیر سردمداری تمدن اطلاعاتی و سیطرهجویی بر سایر کشورها قرار گرفته و از رهگذر یکسانسازی فرهنگی و یکپارچهسازی ارزشی،فرهنگ استعلایی خود را بر دیگر کشورهای جهان میگستراند(دهشیری،1379؛هانتینگتون،1374؛ Huntingtion,1992 1998 Amin,1996;Wiseman ).
به تبع دیدگاههای فوقالذکر،ما شاهد رویکردهای متفاوتی نیز درخصوص نوع تأثیر فرآیند جهانی شدن بر هویتهای ملی و قومی میباشیم و در این میان کدامیک از این رویکردها در مورد نمونههای تحقیق حاضر یعنی دانشجویان اقوام مختلف دانشگاه تبریز صدق میکند سئوالی است که در این مقاله به بررسی آن پرداخته میشود.
که از فرهنگ و زبان نسبتا (1)- real communality یکسانی در داخل قلمرو خود برخوردار هستند با افزایش هویت جهانی شهروندانشان، هویتهای محلی و ملی آنان نیز افزایش مییابد که با در نظر گرفتن نظریههای رویکرد سوم،این افزایش هویت ملی احتمالا به دلیل بالا بودن اشتراک مؤلفههای هویت محلی و هویت ملی آنان باشد؛حال اینکه در کشوری همچون استرالیا که به عنوان یک کشور چندقومی با فرهنگهای گوناگون شناخته میشود نتایج تحقیق نشان میدهد که فرآیند جهانی شدن باعث کاهش هویت ملی شهروندان شده و موجبات افزایش هویت خواهیهای قومی و محلی آنان را فراهم میآورد."